Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bara vit medelklass på byråerna? Det vill den här trion ändra på

Publicerad: 11 juni 2015, 12:56

Maja Bredberg, Lamin Sonko och David Orlic.

Foto: Pressbild.

Reklamsverige kritiseras ofta för sin bristande mångfald bland de anställda. De vill initiativet Stockholm Open förändra. I sommar ska ungdomar från ytterstadsområden få sommarjobba på några av toppbyråerna.

Ämnen i artikeln:

Berghs School of CommunicationDavid OrlicStockholm OpenMaja BredbergLamin Sonko

FT

Fredrik Thambert


Stockholm Open är ett samarbete mellan Stockholm stad, Nacka kommun, Berghs samt de fem byråerna Forsman & Bodenfors, Edelman Deportivo, Åkestam Holst, Jung Relations och Volontaire.

Mellan 15 juni och 3 juli kommer 25 unga från Stockholm ytterstadsdelar att ta plats på byråerna. De är formellt anställda av staden och får kommunikationsuppdrag av sina stadsdelar. Byråerna ställer upp ideellt med lokaler och handledning medan Berghs bidrar med utbildning.

Det hela är en sommarjobbssatsning med förhoppningen att på sikt öka mångfladen i kommunikationsbranschen. Initiativtagare är Lamin Sonko på Jung Relations i samarbete med Maja Bredberg på F&B och David Orlic på Volontaire.  

– År 2020 har 20 procent av Sveriges befolkning utländsk bakgrund. Det här är ett sätt att öppna upp kommunikationsbranschen och säkra den kompetens som vi behöver i framtiden, säger Lamin Sonko i en kommentar.

Stockholm Open är första gången som kommunala sommarjobb skapas i samarbete med näringlivet. Förhoppningen är att det kan skalas upp nästa år med fler sommarjobbare och medverkande byråer.

– Jag vill rikta ett särskilt stort tack till Berghs och de fem byråerna som möjliggjort projektet. Det är ett fint exempel på gemensam problemlösning och bara början på den skillnad som vi kan åstadkomma tillsammans, säger David Orlic.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev