Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bård och Farfar utmanar Påven

Publicerad: 21 november 2008, 14:15

Nu kommer filmen som ska ge Farfar och Oskar Bård ett nytt Guldlejon. Filmen för Björn Borgs nya turkalsonger lär knappast gå obemärkt förbi – åtminstone i konservativa kyrkliga kretsar. – Personligen är det den reklamfilm som jag är stoltast och gladast över att ha varit med och gjort någonsin, säger Oskar Bård.


– Jag räknar med att vinna minst ett Guldlejon nästa år med en superreklamfilm, som precis ska släppas. Den kommer att slå världen med häpnad.

Så lät det i förra veckan när Oskar Bård berättade att han skrivit på för Ridley Scotts bolag, RSA, och han talade om sin kommande film.

Det är inte utan att man tror honom – åtminstone när det gäller att slå världen med häpnad.

Utan att röja allt för mycket om innehållet kan man nog påstå att den utmanar den konventionella synen på kyrklig vigsel i de flesta länder där Björn Borg finns representerade.

Till tonerna av Ane Bruns cover på Cyndi Laupers klassiska True Colors får vi följa en konventionell bröllopsscen där handlingen vrids till att utmana såväl fördomarna hos publiken, som konventionerna i många länder.

Det är Farfars cd Nicke Bergström och Oskar Bård som tillsammans står bakom idén filmen.

– Filmen är en hyllning till kärleken. Till allas rätt att få uttrycka sin kärlek på lika villkor. Personligen är det den reklamfilm som jag är stoltast och gladast över att ha varit med och gjort någonsin säger Oskar Bård.

Han är medveten om att filmen kanske inte kommer att uppfattas lika kontroversiell i Sverige som utomlands.

– Utomlands är rätten att få uttrycka sin kärlek på samma villkor inte lika given. Min agent i Los Angeles tror att filmen kommer att väcka stor uppmärksamhet i Kalifornien på grund av lagändringen som precis drivits igenom. Det är ett aktuellt ämne.

Teamet fick leta efter en kyrka för inspelningen i 14 länder.

– Till slut hamnade vi i Berlin. Det borde vi kanske ha fattat från början. Kyrkan vi spelade in i var protestantisk och gillade filmens kärleksbudskap.

Inspelningen blev oväntat dramatisk. Den kvinnliga prästen började att brinna.

– Hon stod för nära ett värmeelement. Som tur var lyckades en elektriker snabbt släcka branden och vi hade en extra prästkappa med oss. Man kan se att håret är lite svett i någon av närbilderna, säger Oskar Bård.

Han fortsätter:

– Björn Borg, Farfar och jag har jättestora förhoppningar på att den här filmen och kampanjen ska väcka mycket uppmärksamhet och uppskattning runt om i världen

Filmen är den del i kampanjen för Björn Borgs nya underklädeskollektion Lucky Underwear – namnet syftat på begreppet turkalsonger, prydda med lyckotal och amuletter.

– Björn Borgs målsättning med Love For All är att alla ska hitta kärleken. Dejtingsajten på bjornborg.com/love knyter   samman människor och våra Lucky Underwear ska förhoppningsvis bringa tur på kärleksfronten. Filmen är vårt sätt att illustrera att kärlek är för alla, säger Rocky af Ekenstam Brennicke, eventansvarig på Björn Borg.

Se filmen nedan:

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.