Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Barilla-kung backar efter antigay-uttalande

Publicerad: 27 september 2013, 07:04

Huvudägaren till pastajätten Guido Barilla har fått en proteststorm mot sig efter att han i sagt att han aldrig skulle använda homofamiljer i en reklamfilm. Han har nu backat från uttalandet, enligt Wasbröd, som ägs av Barilla-koncernen.


Tidningen QX var först med att uppmärksamma pastakungen Guido Barillas uttalande i den italienska radiokanalen Radio 24, enligt Expressen.

Han sade:
”Jag  skulle aldrig använda homosexuella familjer i en reklam. Och om  homosexuella inte gillar det kan de alltid äta pasta från någon annan  tillverkare. Alla är fria att göra vad de vill.”

Guido Barilla menade också att familjen är helig och utgör ett av de viktigaste fundamenten för Barilla.

Sociala  medier har gått varma efter att hans uttalande och den italienske  parlamentarikern Alessandro Zan, har gett följande kommentar till the  Independent, enligt Expressen.

– Det här är bara ännu ett exempel på  Italiens homofobi. Jag kommer bojkotta Barilla och jag hoppas att andra  parlamentariker gör likadant.
Barilla äger Wasabröd, som efter hot om bojkott har gått ut med förtydligande från Guido Barilla på sin hemsida.

”Till  alla er som blev illa berörda, ber jag om ursäkt för hur resonemanget  jag försökte göra i intervjun uppfattades. Jag förstår att kommentarerna  var kränkande och de representerar inte min genuina åsikt.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.