Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Barn föredrar vuxenreklam

Publicerad: 10 September 2013, 14:32

Foto: Colourbox

Barn föredrar vuxenreklam framför reklam skräddarsydd för målgruppen och huvudorsaken är den riktade reklamen inte är tillräckligt underhållande.


Ämnen i artikeln:

Nickelodeon

Barntv-kanalen Nickelodeon har gjort en undersökning baserad på intervjuer med sin målgrupp, barn mellan 5 och 13 år, för att ta reda på mer om hur de tar emot komersiell kommunikation.

Reslutatet visar att barnen precis som vuxna tittare i mesta möjliga mån försöker undvika reklamavbrotten, eftersom de uppfattas som ett störande element.

Och när barnen tillfrågats om vilken reklam de kommer ihåg, är det väldigt vanligt att de svara med vuxenreklam som Ica, ComHem eller bredbandsbolaget.

– Orsaken är att de reklamfilmerna är underhållande för barnen, säger Sarah S-Latef Engström som är senior analytiker på Nickelodeons ägare Be ViaCom. Faktiskt så nämnde ingen av de 3000 vi frågade, en barnreklam.

Reklam rikad till barn är en kontroversiell fråga i Sverige, men i många andra länder är det ett naturligt inslag i reklamfloran. Och det är en målgrupp som blir allt viktigare.

– I dag påverkar barnen 15 procent av familjernas köpbeslut, säger Sarah S-Latef Engström. Och då är det 15 procent av alla köpbeslut från vart familjen ska åka på semester till vad som ska ätas till middag.

Hon kallar den generation som fötts under 2000-talet för den "supercurlade generationen".

– Till skillnad från tidigare generationer gör de gärna saker tillsammans med familjen, säger Sarah S-Latef Engström. De är också en De Lux-generation som kräver att saker ska vara estetiskt tilltalande för att de ska intressera dem. Och de blir lätt uttråkade.

Barn förknippar underhållning med skratt på ett helt annat sätt än vuxna.
Så om man ska kommunicera med barnen får man helt enkelt inte vara tråkig.

– Dagens kommunikation är alldeles för repetitiv och tråkig för att barnen ska vilja se den, säger Sarah S-Latef Engström. Om man ska nå fram med budskapen måste man vara rolig, spännande och omväxlande.

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

Nickelodeon

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.