Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Barn och cancer hör inte ihop" – här är Barncancerfondens nya koncept

Publicerad: 26 Augusti 2019, 08:05

I våras gick Barncancerfonden vidare från Ingo till Garbergs. Nu presenterar parterna det kommunikationskoncept som framöver ska fungera som kommunikativ grundplatta.


Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenReklamGarbergs

I våras valde Barncancerfonden att gå vidare från sin mångåriga byråpartner Ingo. Barncancerfondens reklamkoncept med den blå stolen hade då rullat i fem år.

När Barncancerfonden gick ut i pitch valde dock inte Ingo att delta, varpå uppdraget istället gick till Garbergs. Under våren har byrån jobbat fram ett nytt kreativt koncept som är tänkt att fungera som kommunikativ grundplatta i många år framöver. Konceptet bygger i mångt och mycket på att orden barn och cancer är två ord som aldrig ska behöva blandas. Tanken är att de två okompatibla orden ska föra tankarna till hur cancer som sjukdom fortfarande är relativt oförklarlig.

– Ibland väcker det enkla och självklara allra mest känslor. Vi är väldigt glada över att Garbergs utvecklade den här idén och kände direkt att det blir ett starkt och långsiktigt koncept som ska hjälpa oss öka angelägenhetsgraden för att nå vår vision att utrota barncancer, säger Michel Brygiewicz, kommunikationschef på Barncancerfonden, i ett pressmeddelande.

Konceptet lanseras i september, en månad dedikerad till att bekämpa just barncancer, och kommer att synas utomhus, print och digitalt med ett extra fokus på rörligt. I de rörliga enheterna har man tagit fram en specialversion av Guns N' Roses klassiska hit "Sweet Child O' Mine".

– Det har varit ett omfattande strategiskt och kreativt arbete bakom konceptet, så det känns fantastiskt att nu få komma igång, vi ser fram emot att stödja och bidra till insamlingen under lång tid framöver, säger Mehrnaz Bejne, vd och projektledare på Garbergs.

Arbetsgrupp:

Kund Barncancerfonden:
Kommunikationschef Michel Brygiewicz
Varumärkesansvarig Anne Bergsten
Marknadsansvarig Johnny K Federley

Reklambyrå Garbergs
Art Director Mattias Dahlqvist
Copywriter Fredrik Sundqvist
Formgivare/designer Lowe Steiner
Original Carola Edlund
Projektledare Mehrnaz Bejne
Planner Rebecca Lundin
Produktionsledare Birgitta Bergström
Producent Annika Witkowska
Motion Creative Anna Hugosson /Danielle Miltenberger
Mediabyrå Carat
Client director Evelina Dahlman
Strategy director Petter Janbell
Account manager Sewit Jackob
Digital lead Sandra Lundin Bergendorf

Produktionsbolag: Aspekt
Regissör: Linnéa Bergman
Producent: Eva Tempelman
Fotograf: Tim Lorentzen
Ljud&Online: Chimney
Music supervisor: Jenny Ring

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.