Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 oktober 2010, 09:47
Norrmejerier har under flera år arbetat med konceptet ”Gör gott”. Nu har man också tagit fram ett barnkoncept under samma devis.
Konceptet ”Gör gott” är ett koncept för Norrmejerier, som togs fram av John Doe 2005. Norriskonceptet blev en utveckling av att ”Gör gott” och togs fram av byrån förra året.
När nu nästa ”kampanj” går upp inom kort valde byrån att istället för att göra annonser ta fram en barnbok.
Den första boken, av tre, har tryckts i 6400 exemplar och till en början kommer Norrisboken skickas till alla i Norrland som klipper ut Norrisfigurer från Norris nya egna mjölkförpackning.
Författare till boken är Karin Drangel, copy på John Doe.
– Det var ganska långt ifrån min vanliga roll som copy att skriva barnbok, berättar hon för Resume.se. och fortsätter:
– För det första gäller det att anpassa sig till målgruppen – barn 6-7 år, men också deras föräldrar som också ska tycka om att läsa sagan. Det är också stor skillnad mellan ett barn på 4, 6 och 8 år. Språket, men också spänningsnivån i boken, måste stämma: det får inte vara för svåra meningar, men ändå några nya ord, inte för läskigt, inte för snällt.
Arbetsgrupp:
Författare: Karin Drangel
Illustratör: Arvid Steen
Norrmejerier: Anna Norrgård
Reklambyrå: John Doe Worldwide
Tero Marjamäki