Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Barncancerfonden visar barnen som dör

Publicerad: 16 mars 2009, 15:10

Bancancerfonden vill öka kännedomen och få fler att skänka pengar till forskning om barncancer. Nu satsar de för första gången på flera år på tv igen.


Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden

– Vi har inte gått med reklamfilm på väldigt länge. I de senaste kampanjerna har fokus legat på utomhus. Det var dags att stärka kännedomen om oss i ett brett medie, säger Anne Bergsten, marknadsansvarig på Barncancerfonden.

Organisationen har samarbetat med reklambyrån Customersonly i cirka tre år. I den nya kampanjen visar de att tre av fyra barn överlever.
– Vi vill visa att vi når ett resultat men att det inte är tillräckligt. Jag tycker att byrån har hittat en fin balans mellan det positiva och negativa.

Konceptet är likadant, att tre av fyra barn överlever, är genomgående i alla kanaler i kampanjen. Barncancerfonden har tidigare jobbat med samma payoff men framställningen av det är nytt.
– Vi känner att vi behöver engagera mer än vad vi kanske gjort tidigare. Det finns en tyngd och ett faktum i den här kampanjen. Vi visar att vi har haft en positiv utveckling men att den inte är tillräcklig, säger Anne Bergsten.

Vad har ni för mål?
– Syftet är att skapa kunskap om att vi finns och att barncancer existerar samt att öka insamlingen, att man ska känna att det finns en anledning att vara med och stödja. Syftet med filmen är primärt att öka kännedomen. Nu närmast går det ut en dr-kampanj. Med den ska det bli enklare att stödja.

Vad har ni för budget?
– Vi köper media allteftersom och försöker få så mycket osålt utrymme som möjligt. Många inblandade har också ställt upp med tid och engagemang. Skådespelaren Krister Henriksson lånar ut rösten gratis.

Reklambyrån Customersonly och St Paul Film jobbar inte helt pro bono men ger rabatter till Barncancerfonden.

Totalt kommer Barncancerfonden släppa tre filmer på samma tema. En film kommer handla om bebisar, en om barn och en om ungdomar.

Kampanjen kommer att synas som reklamfilm i TV under hela året. Men kampanjen kommer även att synas på webben, i annonser, dr och på en kampanjsajt.

Barncancerfonden

Uppdragsgivare: Anne Bergsten, marknadsansvarig på Barncancerfonden
Arbetsgrupp:
Produktionsbolag: St Paul Film
regissör Johan Perjus, producent Kith Drejdal
Reklambyrå: Customersonly
AD Niklas Ackerstedt, copywriter Helena Isacson, projektledare Mia Boghammar, produktionsledare Anna Holmgren
Mediebyrå:  Initiative Universal
PR-byrå: Medial Kommunikation

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.