Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Barncancerfondens film – sprids som en löpeld

Publicerad: 10 oktober 2014, 08:22

Twisten i filmen har fått många att reagera.

Håret blåser i vinden – och plötsligt blåser det av. Barncancerfonden och Garbergs variant av Apotek Hjärtats kampanj har blivit en världssuccé på bara några dagar.


Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenStoppLinus AlmqvistGarbergsClear Channel

Tidigare i veckan visade Resumé upp Barncancerfondens kampanj, som till en början är en snarlik kopia av Apotek Hjärtats rörliga tunnelbaneannons. Men twisten – där håret blåser bort – har fått många att reagera starkt.

På bara några dagar har filmen fått närmare 850 000 visningar på Youtube utan de har investerat en krona i seeding. Kampanjen har också uppmärksammats i en rad internationella medier som Huffington Post, Adweek och CNET och tv-nyheterna i Holland.  

– Vi är förstås överväldigade över kampanjens genomslag och uppmärksamheten kring vår fråga. Telefonerna går varma här. I morse ringde reportrar från Frankrike för en intervju och ikväll sänder en polsk tv-kanal ett inslag om filmen, säger Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden, i en kommentar.

Redan nu har de också märkt av en ökning i antalet donationer.  

Förutom Garbergs har Adamsky, Stopp och Clear Channel varit inblandade i möjliggörandet av kampanjen.

Arbetsgrupp Garbergs: Copywriter Sedir Ajeenah Art director Sebastian Smedberg Creative director Petter Ödéen Prodledare Ida Tenggren Regissör / Fotograf Daniel Griffel Producent Karolina Smedberg Produktionsbolag Adamsky Post/grading/ljud The Line

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.