Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Barnfamiljen ger Libero guldfeber

Publicerad: 5 februari 2009, 14:05

Libero räknar med att småbarnsfamiljernas köpkraft kommer att öka kraftigt varje år. Nu lanserar de, med hjälp av en kampanj från Forsman & Bodenfors, en ny serie barnprodukter.


Ämnen i artikeln:

LiberoForsman & Bodenfors

Enligt en webbundersökning som Libero genomförde förra året kommer småbarnsfamiljernas totala köpkraft uppgå till cirka 20 miljarder kronor per år. Med det i bakhuvudet tog Libero fram en ny serie småbarnsprodukter. Produkterna är svanenmärkta och parfymfria för att matcha föräldrarnas önskemål.

Linus Clausen, nordisk marknadschef för Libero inom SCA, berättar om satsningen.
– Många småbarnsföräldrar idag har ett väldigt aktivt och socialt liv. Vi reser gärna med våra bebisar och välkomnar allt som gör vardagen enklare. Att till exempel smidigt kunna göra fräscha blöjbyten både i och utanför hemmet är viktigt för oss. Småbarnsföräldrarnas efterfrågan är anledningen till att Libero nu lanserar Svanenmärkta hudvårdsprodukter för barn.

En produkt som Libero tar som exempel, när de pratar om familjers köpkraft, är tvättservetter. Sedan produkten lanserades har den blivit nästan en obligatorisk del i småbarnsföräldrarnas skötväska. Enligt Liberos undersökning använder över 65 procent av alla föräldrar tvättservetter och bara den marknaden beräknas vara värd 175 miljoner kronor.

– Bland de kräsnaste konsumenterna finns nyblivna föräldrar. De vill vårda och skydda barnets hud samtidigt som de värnar om miljön för barnens framtid. Det går inte att chansa med små barn. Därför har vi varit petiga med ingredienserna för att få en Svanenmärkning på våra produkter, säger Linus Clausen.

De nya produkterna kommer att marknadsföras med hjälp av en kampanj framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Huvudfokus i kampanjen ligger på film och webb. Webbdelen startar nästa vecka och filmerna kommer att visas på TV3, TV4, Kanal 5, TV6 och TV400 från och med måndagen den 16 februari.

Förpackningsdesignen är gjord av franska Dragonrouge.

SCA/Libero

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: SCA / Libero
Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp:
Projektledare: Hans Andersson
Produktionsledare: Erica Berghagen
Copy: Jonas Enghage
AD: Kim Cramer
Formgivare: Karin Nolmark
Webdirector: Mathias Appelblad
Byråproducent film: Magnus Kennhed
Byråproducent webb: Peter Gaudiano
Regissör/produktionsbolag: Anders Hallberg / Anders Films
Webbproduktion: Thomson Interactive Media

truefalse

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

LiberoForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.