Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Barnfamiljer? Nej tack!

Publicerad: 20 augusti 2008, 13:37

Här är Forsman & Bodenfors kampanj för Vings nya hotellkoncept för vuxna som reser utan barn. Med kampanjen testar researrangören också populärpress igen.


Vackra bilder på vackra hotellrum. Så ser den nya kampanjen från Ving ut som ska få gruppen vuxna som reser utan barn att hitta till researrangörens nya hotellkoncept Sunprime. Hittills finns det bara två hotell belägna på Gran Canaria, vilket är anledningen till att kampanjen körs igång nu efter sommaren.

– Nu är den stora sommarsemestern slut för den här gången och folk börjar snegla på nästa semester. Gran Canaria är ett resmål som många åker till på en veckas semester och den kräver därför inte så mycket planering, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving Sverige.

Kampanjen, som startar idag onsdag, kommer att gå till slutet av september. Den kommer att synas i Citypaketet och SvD samt som banners på bland annat Aftonbladet.se, MSN, Icakuriren.se och fl-net. Dessutom väljer Ving att för första gången på flera år gå i populärpress.

– Ving.se är navet i all vår kommunikation och målet med medievalet är att locka in trafik dit. I den här kampanjen har vi satsat extra mycket på bildvalet och då tyckte vi att populärpress var ett bra alternativ att testa. Vi går till exempel i Sköna Hem och Residence och strävar efter känslan i inredningsreportage. Vi vill att läsarna ska känna: wow är det där ett hotell för 5 900 kronor för en vecka. Vi vill också att det ska vara en inredning som man själv skulle vilja ha hemma, säger Pellvik.

Budskapet i kampanjen är att Ving nu har ett modernt nytt koncept med designade och snygga rum för den medvetna och lite kräsna resenären.

– Vi har haft Sunwing resort de senaste 42 åren och det har gått väldigt bra. Nu var tiden mogen att lansera ett nytt koncept för alla de som reser utan barn. Vi har testkört det här under vintern och nu lanserar vi det fullt ut.

Hur har ni fördelat medievalet?
– Det är fördelat på online, morgonpress och populärpress. Vad det gäller online består en tredjedel av räckviddssajter som till exempel Aftonbladet.se. En tredjedel består av riktade placeringar mot en kvinnlig målgrupp och den sista delen har vi lagt på osålt utrymme via tredjepartsmäklare, säger Claes Pellvik.

Ni har valt bort tv den här gången, varför då?
– Tv är ett ypperligt medieval för oss men i just den här kampanjen valde vi bort det av produktionstekniska skäl.

Exakt vad betyder det?
– Vi kände att det inte var kostnadseffektivt att producera och köra en tv-kampanj för bara de här två hotellen. Det ska vara lite bredare för att gå i tv men vi kommer med andra kampanjer i tv lite längre fram.

Bilderna i kampanjen är fotograferade av Pia Ulin. Stylist är Lotta Agaton.

Exakt budget för den här kampanjen vill Ving inte gå ut med av konkurrensmässiga skäl. Researrangören lägger dock brutto cirka 95 miljoner kronor per år på marknadsföring.

Hur ser du på konkurrens?
– Den sporrar oss. All vår kommunikation bygger på att det vi har är unikt. I det här fallet skulle man kunna visa vackra bilder på Gran Canaria men det är inte intressant. Vi ska visa det som skiljer oss från alla andra. Det här är hotell vi driver och äger själva, det kan ingen annan kopiera rakt av, säger Claes Pellvik.

Har ni någon specifik konkurrent som är extra viktig för er att slå?
– Nej, det är hela resemarknaden. Allt från små lågprisbolag till internetbolag och andra stora charterarrangörer. Det är en tuff marknad där ute.

Ving

Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Greger Andersson projektledare,  Erica Berghagen  produktionsledare, Jonas  Enghage copy, Karin Jacobsson ad, Karin Nolmark formgivare, Lars Jansson formgivare och webdirector, Sophia Lindholm byråproducent webb, Tobias Nordström planner

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.