Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Barnflingor anmälda för sexistisk reklam

Publicerad: 17 Januari 2008, 07:05

Förpackningarna till Quakers barnflingor Mini fras har anmälts till Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK. På paketen framställs flickor som bara snygga och söta medan pojkarna är tuffa och aktiva. Nu ändrar Quaker förpackningarna.


Ärendet, som har behandlats av ERK, är just nu inne i slutfasen och inom en vecka beräknar ERK presentera ett beslut i frågan. Redan nu har Quaker dock beslutat att ändra förpackningarna.

– En anmälan kom in under senhösten. Enligt den framställdes tjejen på paketet som snygg, söt och irriterande klok medan pojkarna var aktiva och tuffa. Anmälaren ansåg att det var en klar snedfördelning i synen på könen, säger Jan Fager, förbundsjurist på Sveriges Annons örer och sekreterare på ERK.

Mini fras är en variant på det mer klassiska flingmärket Havre fras och vänder sig till yngre barn. På Quakers hemsida står det att produkten ”ger barnen en god och fiberrik start på dagen”. Quaker har också skapat en specifik hemsida till små barn med roliga knep, knåp och tävlingar.

På hemsidan finns fyra figurer, tre pojkar och en flicka. Pojkarna består av en sportfåne, en hiphopare och en genial och galen uppfinnare. Den enda flickan beskrivs däremot i helt andra ordalag: ”Pink hänger alltid med sina tre killkompisar. Hon är söt och snygg, så alla faller pladask för henne. Men hon är också irriterande klok”.

Redan nu, innan avgörandet från ERK har kommit, har Quaker beslutat att ändra förpackningarna.
– Flingpaketet lanserades i september och i mitten av oktober hörde föräldrar av sig och hade synpunkter. Totalt är det ett tiotal personer som kontaktat oss och vi kommer att ändra förpackningarna på de områden som vi har fått klagomål på, säger Ingvar Wirfelt, Sverigechef på Quaker Oats.

Förpackningarna och webben har gjorts av företagets danska byrå Advance.
– Förpackningarna har släppts i alla nordiska länder men det är bara i Sverige som folk har reagerat. Och webben är det ingen alls som har klagat på, säger Ingvar Wirfelt.

Trots detta kommer företaget att ändra förpackningarna i alla länder. Wirfelt menar dock att detta beslut inte har att göra med den anmälda reklamen. De kommer också att ändra på hemsidan. De planerar att fortsätta samarbeta med Advance.

Vad tycker du själv om förpackningarna?
– Jag tycker att de är trevliga förpackningar som tilltalar barn. Sedan verkar det som att ett antal föräldrar har problem med dem.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.