Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Barnkörens melodi – vinnande remake

Publicerad: 29 April 2015, 14:31

Adolf Fredriks gosskör lade sista lagret på Volts nya version av Hemglassmelodin

Det är många som har förfasats över Hemglassmelodin. Volt satte ihop en barnkör med en kompositör och skapade en nyversion av den klassiska slingan. Nu vinner kampanjen "Bjud de små på en stor upplevelse" Guldägg i kategorin Radio.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2015HemglassVolt

När de flesta barn fylls av glädje anser vissa föräldrar att det är få saker som är värre än Hemglass-melodin. Volt använde radiospotar med en förlängd version av Hemglass berömda slinga som nav i Hemglass kampanj. Först fick kompositören Nils-Petter Ankarblom arrangera melodin för en symfoniorkester.

Efter det åkte arbetsgruppen ner till Prag och spelade in med med Czech National Symphony Orchestra. Sist men inte minst fick Adolf Fredriks gosskör i Stockholm lägga till det där lilla extra. Resultatet – en 60 sekunder lång tolkning av Hemglassmelodin med stråkar, slagverk, trä- och bleckblås, toppat med gosskörens sång.  

– Det är slingan som särskiljer Hemglass. Känslan och glädjen som uppstår när barn hör melodin är ett säljargument. Och trots att de flesta vuxna är likgiltiga eller till och med irriterade över melodin har de barndomsminnen från låten. Vi ville påminna dem om barnens glädje, sade Karl Andersson art director på Volt i samband med att byrån vann i Månadens Radio.

Silverägget i radiokategorin tilldelades Åkestam Holst med kampanjen "Studentkaffe" för Pressbyrån.

Den vinnande radiokampanjen kan ni höra här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2015HemglassVolt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.