Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bärsärkagång i minibil

Publicerad: 13 maj 2008, 11:59

I tv-kampanjen som skapats av brittiska WCRS dyker ett långskepp upp och släpper av en hord vikingar i Mini bilar. Skräck och kaos sprids bland de beachvolleyspelande och sandslottsbyggande strandbesökarna när vikingarna kör som galningar på stranden.


I en annan film sitter en man och slötittar på en shoppingkanal när en Mini plötsligt kraschar genom väggen och totalförstör hans tv-apparat. Payoffen för båda filmerna är ”ban boredom”, eller ”bannlys tristessen”.

På medföljande sajten banboredom.com som skapats av digitala byrån Profero uppmanas allmänheten att själva förstöra tråkiga saker genom att placera dem i mitten av en digital arena och köra in i dem med en digital Mini. En webbkampanj från webbyrån Zed Media ska locka trafik till sajten med annonser på sajter som MSN, Yahoo, MySpace and Sky Sports.

Tv-filmerna kommer att följas upp av en ute-kampanj. Meningen är att en stor del av denna ska placeras på speciellt tråkiga platser runt om i landet. Den brittiska allmänheten har alltså att se fram emot reklamtavlor med Mini bilar i full skala på ett antal parkeringsplatser och andra mindre pittoreska ställen.

Enligt företaget är syftet med den nya kampanjen att stärka bilens position i den brittiska kulturen som en symbol för självständighet och spontanitet.
– Kampanjen ska visa upp Mini som dynamisk; som full av busighet och attityd, säger en talesman för företaget till brittiska tidningen the Guardian.

Rebecca Martin

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.