Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bäst gasa i god tid

Publicerad: 16 September 2010, 13:46

De rödgröna eller Alliansen? Socialdemokraterna eller Moderaterna? Partierna satsar stenhårt och print och utomhus är de medier som går varmast. Men enligt experter på området kan det vara för sent att marknadsföra sig nu. – De allra, allra flesta har redan gjort sitt val, och man ändrar sig nog inte på grund av en annons, säger Daniel Collin, vd på Mediaedge:CIA.


Ämnen i artikeln:

Daniel CollinMediaedge CIA

truetrue2020-09-10T15:46

Daniel Collin (Foto: Andreas Elgstrand)

I söndags ”omstartade” Socialdemokraterna sin valkampanj, och denna­ vecka kör alla partierna tungt i så gott som samtliga medier. Kristdemokraterna lägger nästan allt sitt krut den sista veckan. Men experter som Resumé har talat med menar att man bör ha bättre framförhållning än så.
– Många pumpar på i slutspurten, vilket gör att det blir trångt, och väldigt svårt att nå fram, säger Daniel Collin, vd på Mediaedge:CIA.
– Det är synd att de inte har startat tidigare och vågar tro att väljarna kan ta till sig lite mer komplicerade budskap.

Han menar att partierna bör ha bättre framförhållning och jobba mer långsiktigt.
– Ska man jobba med lite mer komplicerade frågor är printmediet bra och självklart också alla typer av digitala medier, men i valtider är det svårt att nå fram, speciellt om man har lite mer komplexa budskap. Jag tror att man överlag borde ha startat kampanjerna tidigare i de köpta medierna. Partierna är för dåliga på att förklara komplicerade budskap till oss och att nu sista veckan satsa kan vara för sent.
– Jag är inte säker på att slutspurten med tonvis reklam gör så stor skillnad, man får helt enkelt inte så mycket för pengarna.

Thomas Juréhn, printchef och projektledare på smart company instämmer.
– Nu i slutspurten handlar det i mångt och mycket om att samla in och försöka övertyga dem som ännu inte har bestämt sig. Men jag tror att de allra flesta vet vad de ska rösta på, och då spelar inte reklam i de köpta medierna så stor roll.

Han menar att partierna i stället borde satsa resurserna på de specifika väljargrupperna som är aktuella för det egna partiet.
– Som det är för många andra företag som säljer en produkt handlar det om att skala ner sin målgrupp och de väljare som man kan tänkas ha och nå dessa i mer nischade kanaler. Nu i slutet är alla partier oroliga att inte synas vilket gör att man kör på de mer säkra­ och stora kanalerna för att hoppas nå så många som möjligt, när man kanske tvärtom borde vara mer specifik. 

Daniel Collin igen:
– Om man ser valet som ett maratonlopp, och vi nu är inne på sista raksträckan, så krävs det något speciellt och mer än reklam för att folk ska avvika från sin kurs.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Daniel CollinMediaedge CIA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.