Reklam
Bäst i världen – igen
Publicerad: 21 februari 2012, 07:27
från vänster till höger:Lars Bjurman - B-Reel - CDJohannes Åhlund - B-Reel Films - Managing Director Fredrik Heinig - St. Paul Film - VD Jonas Hedegard - B-Reel - Managing Director
Foto: Andreas Elgstrand.
1999 grundade Anders Wahlquist, Petter Westlund och Pelle Nilsson produktionsbolaget B-reel i Stockholm.
13 år senare rankas de som världens bästa integrerade produktionsbolag av Creativity och som bästa digitala produktionsbyrå för andra året i rad.
För Resumé berättar byrån om faktorerna bakom framgångarna, när man blir en reklambyrå och byråns mål för framtiden.
TM
Tero Marjamäki
För andra året i rad är det ett svenskt bolag, och för andra året i rad samma bolag som toppar Creativitys lista över världens bästa produktionsbolag; B-Reel.
I fjol vann man utmärkelsen som världens bästa digitala produktionsbolag, i år tar man hem titeln igen, nu även som ett integrerat produktionsbolag då Creativity slagit ihop de två olika kategorierna till en.
Detta trots att byrån etablerade sig så sent som 2008 i New York, och för två år sedan startade ett traditionellt produktionsbolag, B-Reel Films och det är alltså den sammansatta byrån som nu lyfts fram som världens bästa.
– Vi är såklart både stolta och glada, säger Jonas Hedegard, exekutiv producent på B-reel.
Vad betyder den här utmärkelsen?
– Man blir glad och stolt för allas slit som alla lagt ned under det här året där vi både haft toppar och otroligt jämnhet, men det är klart, i USA och i övriga världen är detta en stor sak, säger Fredrik Heinig på B-reel.
– I Sverige har vi vår position och är marknadsledande, så det här ett kvitto på att vi levererat. Att vi rankas högst i år igen och med vår filmdel, det känns osannolikt. Det finns många drakar där ute, att rankas högre än dem känns häftigt.
Ni är som när ni startade – ett produktionsbolag, när blir ni reklambyrå?
– Det har vi ingen ambition att vara. Vi jobbar med byråer och det kommer vi fortsätta göra. Men det är också ett aktivt val vi gjort att inte ge oss in i strategi- konsulttjänster, vi gillar att jobba med det kreativa. Fast vi tar fortfarande konceptuellt ansvar för våra produktioner vi gör, men vi ska inte bli stora strateger eller skaffa en armé av ad:s, säger Johannes Åhlund på B-reel.
Bakom framgångarna tror man just också att det är att man fortsatt vara produktionsbolag som bäddat för framgångarna.
– Det och att vi jobbat med kreativa lösningar och göra ut saker. Vi slipper oändliga möten och strategibitar och kan komma in i produktionsfasen direkt., säger Lars Bjurman, cd på B-reel.
– Vår svenska tradition av få platta organisationer med platta hierakierer har också tagits emot bra, när vi började i New York kändes det uppskattat för att kunderna fick en direktkontakt till kreatörerna.
Kundfördelningen Sverige, mot övriga världen ligger ungefär 50/50, där det företrädesvis är byråer man har som kunder.
– Fast det skiftar lite såklart på kundfördelningen över tid, säger Jonas Hedegard, på B-reel. Anledningen till att vi företrädesvis jobbar med byråer är för att det är där vi hittar de utmaningar och chans göra den typ av produktioner vi vill göra. Hade vi bara skyfflat in jobb som kanske varit mer ekonomiskt fruktsamma så kanske vi inte lyckats behålla de människor som år efter år känner att de utvecklas, säger Jonas Hedegard.
Vad har ni för mål och tankar för framtiden?
– Vi har inget mål att bli flera hundra, men vi har tankar på att titta på en ny marknad.
När blir ni del av ett nätverk?
– Ingen av oss går och längtar efter det, men skulle något nätverk erbjuda en massa pengar, och vi fortfarande skulle få fria händer och en lika rolig kreativ utmaning skulle vi titta på det. Men vi vill fortsätta utveckla det här, säger Fredrik Heinig.
Fast, man medger att man blivit uppvaktade av nätverk både en och två gånger.
– Ja, men vi har sagt nej hittills. Det finns något i vår storlek som gör att vi kan vara flexibla och snabbrörliga, friheten vi har nu är oslagbar, säger Johannes Åhlund på B-reel.
Slutligen, hur firar ni vinsten?
– Det blir en global internetskål, där alla samlas på sitt håll, och så skålar vi och umgås via nätet, säger Lars Bjurman.