Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bästa frukostbilden hamnar på mjölkpaketen

Publicerad: 28 augusti 2013, 13:43

Arla kör igång kampanjen #lovefrukost, som ska ge unga bättre frukostvanor med hjälp av instagram och psykologi. Gullers och Psykologifabriken ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

ArlaGullers

200 00 ungdomar i åldern 16-23 år hoppar över frukosten flera gånger i veckan, enligt en undersökning från Novus.

Studien visar också att 40 procent av de som hoppar över frukosten inte äter något innan lunch.

– Frukosten bör tillgodose 25  procent av det dagliga energi- och näringsbehovet och är nödvändig för  att kunna prestera under dagen, oavsett om det gäller studieresultat, i  arbetet eller sport, säger Linda Bakkman, näringsfysiolog på Sveriges  Olympiska Kommitté (SOK) i en kommentar.

Arla drar nu igång kampanjen #lovefrukost för att få fler ungdomar att verkligen äta frukost.

Arla  har inte bara kopplat in Gullers, utan har också låtit Psykologifabriken ta  fram en guide för att underlätta frukostvanorna.

Arla ska också göra  besök hos ett större antal gymnasieskolor i landet.

– Många unga äter  inte frukost, samtidigt ser vi att skolresultaten sjunker år för år. Om  Arla kan uppmuntra fler unga att äta frukost med hjälp av Instagram,  kanske vi på sikt kan bidra till att förbättra skolresultaten. Därför  besöker vi också gymnasieskolor för att berätta om frukostens värde och  bjuder även på frukost, säger Therese Bodin, kampanjansvarig på Arla i  en kommentar.

Upplägget innebär att man genom att lägga upp  inspirerande frukostbilder på instagram och hashtagga med #lovefrukost och på så sätt visa upp en ny ”frukostidentitet.”

Bästa bilden hamnar på 2,8 miljoner mjölkpaket.

Novus-studien  visar också att 2 av 10 hoppar över frukosten på grund av tidsbrist och  15 procent för att de inte helt enkelt inte är hungriga.

Arbetsgrupp:
Kund Arla:
Therese Bodin, Customer Marketing Manager
Gullers:
Carl Wangel, projektledare
Niklas Ahlgren, PR
Jacob Lapidus, digital strateg
Johan Larsson, digital kreatör. Beställare är Therese Bodin, Customer Marketing Manager, Arla.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ArlaGullers

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.