Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bästa reklamknepen i julhandeln

Publicerad: 5 december 2011, 09:18

Julhandeln har redan slagit rekord i USA trots ekonomisk nedgång. Förklaringen är genomtänkt reklam men det handlar inte om att ge mest för pengarna.


Hög arbetslöshet och hårt ansträngda krediter. Förväntningarna på årets julhandel var inte högt ställda i USA.
Men de stora butikskedjorna och reklambyråerna har gjort hemläxan och hittat rätt budskap. Black Friday, shoppingdagen efter Thanksgiving, slog rekord och amerikanerna slogs bokstavligen om att komma först till butikshyllorna.
Men de senaste årens vingliga konjunktur har ställt extrema krav på att hitta rätt ton i de kommersiella julbudskapen.
Adage  har gjort en genomgång av de senaste årens vinnande julbudskap. Julen 2008 var extremt osäker efter Lehman Brothers haveri och under osäkra perioder är det lätt att söka sig till trygg nostalgi vilket var exakt vad varuhuset Maycy’s gjorde.
Året därpå var det lågkonjunktur och allt handlade om pris vilket också präglade julhandeln.

Förra året fanns en viss recessiontrötthet och Target vågade sig på en mer ”tokig” julreklam vilket uppfattades som befriande av
konsumenterna.

I år är det osäkert igen. Lexus kör på som vanligt med en gigantisk röd julrosett på en av sina lyxbilar vilket ganska okänsligt när protesterna mot giriga bankdirektörer rasar i USA.
Mike Gatti, vd på Retail Advertising and Marketing Association, påpekar dock att det är lika tondövt att bara fokusera på pris.
– De som tror att det bara handlar om pris har inte märkt att konsumenternas attityd förändrats jämfört med för några år sedan. Nu säger de ”Säg inte till mig att du har bäst pris – det är
något jag förväntar mig.”

I år måste handeln anstränga sig lite extra för att få kunderna att öppna plånboken. Förutom rätt pris ska julklappköparna få upplevelsen att de kan ge familjen en riktig bra jul. Elektronikkedjan Best Buys reklam, gjord av CP+B, med mamman som är bättre tomten är ett
exempel. Varuhuset Sears erbjuder julklappar som inga andra har i kampanjen Real Joy.
Guaranteed http://www.youtube.com/watch?v=8t2IAMUVVpg gjord McGarryBowen.
Target, och Wieden+Kennedy, är tydligast med årets julbudskap i kampanjen "Santa has
elves. You have Target."
– Konsumenterna vill vara säkra på att de handlar smart och får bäst pris men samtidigt vill de ge fina julklappar, säger Dustee Tucker Jenkins, kommunikationschef på Target.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.