Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bättre betalt på nätverksbyråerna

Publicerad: 4 Maj 2011, 15:01

Runt 60 procent av de anställda i den svenska kommunikationsbranschen jobbar åt en nätverksbyrå. De anställda på nätverksbyråerna har generellt högre löner och drar in större intäkter per anställd än fristående byråer.


Ämnen i artikeln:

Nätverksekonomin

truefalse

De stora internationella kommunikationsnätverken har ett fast grepp om den svenska kommunikationsbranschen. De svenska nätverksbyråerna har en netto­omsättning på strax över 11 miljarder enligt årsboksluten för 2009.

Då höjs omsättningen rätt rejält av att de flesta större medie­byråer är hemma­hörande i internationella nätverk. Medie­byråernas höga omsättning bidrar till att nätverken landar högt i sin svenska­ omsättning – 11 miljarder.

Men även med andra mått har nätverken i dag en dominerande ställning på den svenska kommunikationsmarknaden. Enligt Komms årliga sammanställning ”Byråbranschen” hade de 240 största kommunikationsföretagen 2009 sammanlagt 3 849 anställda.

De internationella nätverken sysselsätter i dag 2 323 personer, vilket alltså motsvarar 60 procent av branschen.

Löneläget är generellt högre i nätverksbyråerna, snittlönerna­ per månad visar att nätverken betalar runt 10 000 kronor mer i månaden.

Intjänandegraden per anställd är också högre i nätverksbyråerna. De drar in drygt 20 procent mer i byrå­intäkt per anställd.

Däremot är skillnaderna rätt små i könsfördelningen på byråerna. Nätverksbyråerna har en något högre andel kvinnligt anställda än de fristående.

nNätverksbyråer vs fristående byråer

Snittlöner, exempel.NätverkLowe Brindfors61 000 kr/månEhrenstråle55 500 kr/månWW\TBWA54 400 kr/månSaatchi & Saatchi50 000 kr/månStoråkers McCann49 100 kr/månOgilvy46 300 kr/mån.FriståendeKing58 400 kr/månF&B51 100 kr/månGarbergs42 900 kr/månÅkestam Holst40 100 kr/mån.Byråintäkt per anställd, exempel.NätverkJKL2,161 MkrEhrenstråle1,684 MkrSCP1,377 MkrSaatchi & Saatchi1,350 MkrBurson-Marsteller1,331 MkrGrey1,307 MkrH_&_H1,264 MkrStenström1,107 MkrDDB1,104 MkrLowe Brindfors1,003 Mkr.FriståendeKing2,04 MkrSWE1,71 MkrForsman & Bodenfors1,616 MkrDiplomat1,6 MkrPrime1,507 MkrGarbergs1,381 MkrKollo1,317 MkrValentin & Byhr1,214 MkrGranath Euro1,094 MkrHilanders1,086 Mkr.Könsfördelning på byråerna.Nätverk Andel män i procentCrispin Porter81DDB65Ehrenstråle63Stenström61,5WW\TBWA60Hallvarsson59Grey56Storåkers McCann52Kreab48,5JKL48.Fristående Andel män i procentHilanders59Forsman & Bodenfors58Granath Euro RSCG55Prime52JG Communication49Garbergs47King46Diplomat40

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Nätverksekonomin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.