Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bättre effekt – med mindre reklampengar

Publicerad: 22 Februari 2012, 10:54

MQ:s byråbyte uppges ha ökat reklameffektiviteten

Foto: MQ:s höstkampanj 2011.

Modekedjan MQ drog ned medieinvesteringarna under 2011, men lyckades ändå öka uppmärksamheten, skriver tidningen Market. En orsak uppges vara att bytet av byrå från Catt & Co till Frankenstein då man slopade kändisarna.


Ämnen i artikeln:

Sifo ReklammätningarNepaH&MIndikat

Att brassa på med fet reklambudget betyder bevisligen inte alltid att man når ut till kunderna på effektivast möjliga sätt. Det visar nu MQ svart på vitt. Kedjans bruttoinvesteringar minskade under 2011 till 22 miljoner kronor (30 miljoner året innan), samtidigt som reklameffektiviteten ökade från 2,9 till 3,3 procent.

Siffrorna kommer från Nepa och Sifo reklammätningar, som redovisas av Indikat, skriver Market.

En orsak uppges vara att MQ bröt det mångåriga samarbetet med Catt & Co, slopade kändisarna och istället anlitade Frankenstein. Kedjans nya reklamkoncept är fotograferat i New York och lanserades i höstas.

H&M toppade listan över modekedjornas reklameffektivitet – 4,5 procent (samma nivå som året innan).

Dressmann var Sveriges största modeannonsör 2011 med 139 miljoner kronor, men effektivitetet var inte lika god –  "bara" 2,0 procent.

För JC sjönk reklameffektiviteten från 2,8 till 1,1 procent – trots ökade medieinvesteringar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.