Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Bättre om den hamnat på mittuppslaget"

Publicerad: 1 april 2011, 13:10

Idag publicerade Metro det tredje nomineringsbidraget av tio i tävlingen Creative Print Awards. Mellan den 30 mars och 14 april publiceras ett om dagen i tidningen. Vinnaren erhåller en annonskampanj i Metro värd 3 miljoner kronor. Idag står reklambyrån Garbergs annons på tur, uppdragsgivaren är Clas Ohlson.


Ämnen i artikeln:

Creative Print AwardsGarbergs

Reklambyrån Garbergs bidrag till Creative Print Awards.

Creative Print Awards är en tävling skapad av Metro och Resumé där framtagandet av kreativa annonslösningar står i centrum. Tredje bidraget i tävlingen är från reklambyrån Garbergs.

– Det hade varit bättre om annonsen hade hamnat på mittuppslaget så att man ser häftklamrarna. Men man lär sig alltid något. I sådana här fall, när man ska utveckla kreativa annonser, så kanske man ska ha lite tightare kontakt med tidningen så att man vet hur omgivningen och den redaktionella texten ser ut. När man sprängs in i en text på det här sättet blir det svårare med formatet, säger Johan van der Schoot, copywriter på Garbergs, till Resume.se.

Och fortsätter:

– Hade vi fått göra om något hade vi kanske förstärkt ”splasharna” eller markerat annonsen bättre, men vi är helnöjda ändå.

Hur kom ni fram till idén?
– Vi tyckte att det var en rolig idé att använda de fysiska häftklamrarna i tidningen och bygga annonsen kring dem. "Splasharna" använder vi för att visa på produkten, helt enkelt.

Arbetsgrupp:

Copy: Johan van der Schoot.
Formgivare: Jacob Frisk.
Ad: Lotta Mårlind.
Produktionsledare: Lotta Thunved.
Projektledare: Pernilla Berg.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.