Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Bättre tajming än någonsin att starta eget”

Publicerad: 21 januari 2010, 12:54

Max Larsson von Reybekiel, 29, lämnar reklambyrån Jung von Matt där han varit ad och cd. – Jag vill göra saker som är långt bortom den traditionella definitionen av reklam, säger han till Resume.se.


Max Larsson von Reybekiel.

Max Larsson von Reybekiel som vunnit priser i många internationella sammanhang och även suttit i guldäggsjuryn, har jobbat i reklambranschen i tio år – på RMR, Great Works och de senaste fyra åren på Jung Jung von Matts Stockholmskontor sedan starten för fyra år sedan.

Nu går han vidare i karriären – han vill jobba i friare, mer nytänkande konstellationer.

– Som självutnämnd expert på att göra rätt bra jobb av förhållandevis små budgetar så tror jag det passar mig bra att vara min egen och jag tror att tajmingen aldrig har varit bättre för det än nu med många smarta reklamköpare som väljer att jobba inhouse och/eller med frilanskonstellationer. H&M är ett klassiskt exempel, Kanal 5 och MIO och nu senast Åhléns. Och fler kommer nog följa med tanke på vilka fördelar det kan innebära, säger Max Larsson von Reybekiel, som vill slippa de begränsningarna som finns på reklambyråer.

–  Till exempel vill jag göra saker som är långt bortom den traditionella definitionen av reklam och som löser problem bortom marknadsplanen. Det är ju vad alla pratar om, och som fler och fler snart kommer göra i större utsträckning. Men för mig känns det rätt att försöka skynda på den utvecklingen för min egen del, och tror jag kan göra det genom att köra eget.

Max Larsson von Reybekiel  berättar även att han även tror på att vara sin egen kund.

–  Jag har engagerat mig i en del projekt, bland annat ett mjukvaruföretag som utvecklar ett verktyg för idéhantering på företag. Och jag håller på att producera ett par möbelprototyper - det kanske går åt helvete, eller inte, oavsett vad så tror jag att det är viktigt att våga exponera sig för de risker som jag som byråanställd alltid förespråkat att mina kunder borde göra.

Så vad ska du göra nu annars, mer konkret?

– Konkreta planer framöver är en del frilansuppdrag som jag tyvärr inte kan prata mer om just nu. Men fokus nu de närmsta tiden blir de egna projekten som jag nämnde.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.