Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

BBDO tar hem Trygg Hansa

Publicerad: 3 Februari 2010, 16:27

Nu kan Resumé avslöja att Trygg-Hansa/Codan-affären, värd nära 70 miljoner kronor varav 35 i Sverige, är så gott som klar. Allt pekar på att BBDO får huvudansvaret för det kreativa, medan den nuvarande huvud­byrån DDB åker på en rejäl prestigeförlust och endast får ansvara för digital- och direktmarknadsföring via syster­byråerna Rapp och Tribal.


Ämnen i artikeln:

DDBBBDOTrygg-Hansa

truefalse

Trygg-Hansa/Codan väljer ny byrå. DDB får släppa uppdraget till BBDO.

Häromdagen stod det klart att tidningen Creativity har utsett DDB till en av världens fem bästa byråer. Kampanjer för Försvarsmakten, McDonald’s och inte minst ”Rolighetsteorin” för Volkswagen föll tidningen i smaken.

Nu kan Resumé avslöja att DDB har åkt på ett rejält bakslag i en av Sveriges – och även Nordens – större reklambyråupphandlingar:  Trygg-Hansa/Codan.

Ansvarig byråvalskonsult för Trygg-Hansa-affären är Hestbaek Consult. Slutstriden i Trygg-Hansa-affären har stått mellan DDB Nordic,­ som leder det hela från Stockholm, Ogilvy Nordic som också leder affären från Stockholm och BBDO Nordic,­ som har Köpenhamn som utgångspunkt.

Nu är det så gott som klart att BBDO går segrande ur striden och blir huvudbyrå för hela Norden. Klart är också att BBDO ska arbeta tätt tillsammans med BBDO Ehrenstråhle. Den tidigare huvud­byrån DDB får endast ansvara för digital- och direkt­marknadsföring via systerbyråerna Rapp och DDB Tribal.

En slutförhandling återstår i slutet av veckan, men enligt uppgift ska den röra sig om ren formalia. Därmed kan BBDO se fram emot en affär värd nära 70 miljoner kronor. Enbart i Sverige är affären värd 35 miljoner kronor, medan Codan för Danmark och Norge tillsammans är värt 35 miljoner kronor.
– Jag är personligen förvånad över hur lite som har kommit ut av samarbetet mellan DDB och Trygg-Hansa, säger en insatt källa.

Den förra upphandlingen skedde våren/försommaren 2008. Tillsammans med systerbyråerna Rapp och Tribal DDB har DDB haft huvud­ansvaret för det kreativa. Rapp och Tribal har, tilllsammans med DDB, ansvarat för webb- och direktmarknadsföring.

Den nya upphandlingen innebär en återgång till mer renodlade roller. En byrå får huvudansvaret för det kreativa, BBDO, medan en annan konstellation, Rapp och Tribal DDB, får ansvara för digital- och direktmarknadsföring:
– I praktiken innebär detta att DDB blir omgrupperat från den tidigare laguppställningen, säger en insatt källa till Resumé.

I och med att Trygg-Hansas/Codans ägare Royal Sun & Alliance genomför upphandlingar på en rad marknader, påverkas även den skandinaviska:
– Royal Sun & Alliance, vill ha mer utväxling av sina marknadsinvesteringar och ett annat fokus. Allt pekar på att man vill att marknadsföringen ska fokusera på att stödja försäljningen av försäkringar snarare än att bygga varumärket, säger en insatt källa.

En ytterligare bidragande orsak till DDB:s fall kan vara att den skandinaviska chefen för Strategy, Marketing and Customer, SMC, Johan Hedensiö, lämnade företaget i somras.

Även marknadschefen Stefan Tufvesson, sedermera tf-chef för SMC Skandinavien har lämnat företaget. I dag är Phil Wilson Brown, RSA-chef för SMC, tillförordnad SMC-chef för Skandinavien:
– Han deltar rekryteringsprocessen och är tills vidare även ansvarig för upphandlingen. Det stämmer att vi befinner oss i slutförhandlingar med ett par byråer och att vi är mycket nära. Mer vill jag inte kommentera, säger Johan Eriksson, presschef på Trygg-Hansa.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDBBBDOTrygg-Hansa

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.