Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

BBDO vill få fler landmärken döpta efter kvinnor

Publicerad: 14 februari 2017, 09:45

Foto: Faksimil

Endast 8 procent av de amerikanska landmärkena är döpta efter kvinnor. Det vill BBDO, genom kampanjen "Put her on the map" ändra på.


Ämnen i artikeln:

FeminismBBDOReklam

Trots att kvinnor utgör hälften av jordens befolkning har de i stort hållits utanför historieskrivningen. Enligt BBDO är endast 8 procent av de amerikanska landmärkena döpta efter kvinnor. Problemet har uppmärksammats även i Sverige. Enligt siffror från SCB är endast två av tio gator i Sverige döpta efter kvinnor.

I BBDO:s nya kampanj "Put her on the map" vill de uppmärksamma den skeva balansen och lyfta de få exempel som finns.

– Kvinnor har alltid varit spelat en stor roll i det förflutna. Vi har bara inte varit med i historieskrivningen, berättade Gloria Steinem, journalist och talare vid Makers-konferensen där BBDO:s kampanj visades, för AdWeek.

I kampanjfilmen ses unga tjejer, ironiskt, ge exempel på vad de vill bli när de blir vuxna, alla exempel är saker döpta efter kvinnor – "The Rachel", "Bloody Mary" och "Penny".

Kampanjen finansierades av BBDO och hade premiär på Makers-konferensen där influencers från en rad olika områden närvarade.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FeminismBBDOReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.