Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 Februari 2017, 09:45
Foto: Faksimil
Endast 8 procent av de amerikanska landmärkena är döpta efter kvinnor. Det vill BBDO, genom kampanjen "Put her on the map" ändra på.
Trots att kvinnor utgör hälften av jordens befolkning har de i stort hållits utanför historieskrivningen. Enligt BBDO är endast 8 procent av de amerikanska landmärkena döpta efter kvinnor. Problemet har uppmärksammats även i Sverige. Enligt siffror från SCB är endast två av tio gator i Sverige döpta efter kvinnor.
I BBDO:s nya kampanj "Put her on the map" vill de uppmärksamma den skeva balansen och lyfta de få exempel som finns.
– Kvinnor har alltid varit spelat en stor roll i det förflutna. Vi har bara inte varit med i historieskrivningen, berättade Gloria Steinem, journalist och talare vid Makers-konferensen där BBDO:s kampanj visades, för AdWeek.
I kampanjfilmen ses unga tjejer, ironiskt, ge exempel på vad de vill bli när de blir vuxna, alla exempel är saker döpta efter kvinnor – "The Rachel", "Bloody Mary" och "Penny".
Kampanjen finansierades av BBDO och hade premiär på Makers-konferensen där influencers från en rad olika områden närvarade.