Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

BBH i blåsväder för hemlösekampanj

Publicerad: 15 Mars 2012, 10:26

Clarence Jones, 54, (bilden längst ut).

Foto: Google

BBH:s projekt A Charitable Experiment, där hemlösa erbjuder 4G-access i utbyte mot pengar har väckt rena rama proteststormen. Främsta kritiken rör att man utnyttjar människor som har det tufft att agera annonspelare för trådlöst bredband.


Ämnen i artikeln:

New York TimesWiredBBH

"I´m Clarence, a 4G Hotspot". Så står det på t-shirten hos en av de  13 hemlösa som BBH har kopplat in för sitt 4G-projekt a Charitable  Experience.

Projektet genomfördes i samband med koncernen South by  Southwest, vilket enligt New York Times har blivit en riktig magnet för  den som är ute efter det allra senaste.

BBH Labs ligger bakom projektet och tanken är att vända sig till en publik bestående av högfrekventa användare av trådlösa nät.

De  hemlösa fick 20 dollar per dag och de fick också behålla de pengar som  de fick in i utbyte mot 4G-tjänsterna. Men reaktionen har inte låtit vänta  på sig.

Främsta kritiken rörde att det är fult att utnyttja hemlösa för att sälja mobiltjänster

Wireds  bloggare, Tim Carmody, skräder inte orden, utan har beskrivit projektet som  helt och hållet problematiskt och något direkt plockat ur en "mörk,  satirisk science-fiction-dystopi."

New York Times är redan uppe i 500 kommentarer efter att ha skrivit om A Charitable Experiment.

BBH  Labs chef för innovation, Saneel Radia, hävdar dock att företaget inte  utnyttjar de hemlösa och uppger också att företaget har haft tidigare  framgångar med liknande experiment, vilket bland gick ut på att ge  mobiler till hemlösa i New York samt Twitter-konton som ett sätt att  väcka uppmärksamhet för deras utsatta situation, enligt New York Times.

Saneel  Radia uppger också att upplägget för just 4G-projektet har lånat idéer  från hur hemlösa säljer tidningar för en dollar, enligt New York Times.
–  Vi såg det som ett sätt att skapa uppmärksamhet genom att ge hemlösa en  väg till att involvera sig i det övriga samhället och prata med  människor. Hotspoten är ett sätt för dem att få berätta sin historia,  säger Saneel Radia

Michael Gibbs, som är chef  för Front Steps, som huserar de hemlösa som ingår i projektet, uppger  att han är förvånad över all kritik.

Han anser snarare att projektet har  inspirerat till en entreprenörsmässig stämning bland de hemlösa  deltagarna.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

New York TimesWiredBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.