Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Beckers lämnar Åkestam Holst

Publicerad: 11 maj 2009, 11:20

Beckers lämnar Åkestam Holst efter sju år. – Det är ganska odramatiskt. Vi har jobbat med dem länge och behöver lite förändring, säger Karolina Östlind, kommunikationsansvarig på Beckers.


Ämnen i artikeln:

BeckersÅkestam Holst

Karolina Östlind

Åkestam Holst har haft Beckers som kund sedan 2002. Nu lämnar Beckers reklambyrån. Någon ny byrå finns dock inte i sikte.

– Vi avslutar med Åkestam nu men har ingen ny byrå. Men vi jobbar även med Spinn och Deasign. De driver redan höstkampanjen åt oss så det är ingen panik, säger Karolina Östlind.

Det är inte klart när pitchen för en ny byrå ska inleds.
– Nej, vi har ju Spinn och Deasign så det får ta den tid det tar.

Vad hände?
– Det är inget dramatiskt. Vi har jobbat med Åkestam Holst i sju år. Vi behöver ladda varumärket med fler och nya värdeord.

Enligt Karolina Östlind vill de hitta en ny strategisk byrå som kan hjälpa dem med nya idéer.
– Vi vill hitta en strategisk byrå som ligger nära i försäljning som kan hjälpa oss att driva varumärket framåt. Vi är ett stort tryggt svenskt varumärke men behöver ladda varumärket med mer värdeord. Vi ska bli mer synliga och mer aktiva.

Beckers kör just nu en kampanj i tv signerad Åkestam.

Vilka media går bäst för er?
– Radio går väldigt bra. Tv går nu och är för tidigt att utvärdera. Men vi är nerringda av folk som undrar vad det är för grön färg på huset i tv-reklamen.

Kommer ni satsa annorlunda eller mer eller mindre pengar nu?
– Det är för tidigt att säga. Det är något vi ska sätta oss ner med den nya byrån och diskutera, säger Östlind.

Åkestam Holst är ledsna över att samarbetet mellan byrån och kunden inte fungerar längre men säger att det ekonomiskt inte kommer påverka byrån speciellt mycket.
– Vi har haft ett väldigt långt samarbete med dem men tyvärr har vi inte längre samsyn i viktiga reklamstrategiska vägvalsfrågor, säger Kenneth Adenskog, projektledare på Åkestam Holst.

Vad innebär det?
– Vi har gjort en varumärkes och kommunikationsplattform men har inte samsyn i hur vi ska utveckla reklamen. Det är avgörande för att det ska bli riktigt bra kommunikation. Då kan inte vi jobba vidare. Det är tråkigt men så är det. Vi har en tradition av väldigt långa samarbeten och det är alltid tråkigt när man måste skiljas åt men ibland blir det så.

Var det här en stor kund för er?
– Det handlar om ungefär två procent av vår byråintäkt så ekonomiskt är det inte jättedramatiskt.
Tv-kampanjen som går nu är det sista som Åkestam Holst gör för kunden.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

BeckersÅkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.