Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Bedrägligt beteende från Pressbyrån”

Publicerad: 24 Januari 2014, 14:20

Reitan-ägda Pressbyrån lovade att sluta marknadsföra onyttiga produkter i sin ÅkestamHolst-signerade kampanj. Senare visade det sig vara ett reklamjippo. CSR-experten Per Grankvist skräder inte orden. – Det finns ingen gråskala när det gäller ansvar. Antingen tar du ditt ansvar eller så gör du inte det, säger han.


Ämnen i artikeln:

Per GrankvistPressbyrån

Han menar att en kedja som Pressbyrån har ett stort samhälleligt ansvar  när det gäller förbrukning av onyttiga produkter.

Det var just därför  han gladdes så mycket över Pressbyråns nyårslöfte, som senare visade sig  vara ett påhitt signerat ÅkestamHolst.

– Man äter för mycket smör  och socker i samhället, vilket bidrar till ökad fetma. Här trodde jag  verkligen att Pressbyrån skulle märka upp varorna och så gör man inte  det, säger Per Grankvist.

Poängen var ju att göra något kring det här med att det är mänskligt att svika nyårslöften?
–  Jo, men Pressbyrån har ett stort ansvar eftersom man utfordrar många  människor. Då kan man inte först lova något och sedan svika det löftet.  Det är ett bedrägligt beteende, säger Per Grankvist.

Lidl hade fejkrestaurangen Dill hur ser du på det i förhållande till Pressbyråns svikna nyårslöfte?
–  Här handlar det inte om vilket ansvar som Lidl har, utan man ville göra  en grej av att man har så bra produkter att det går att göra god mat på dem,  säger Per Grankvist.

Hamburgerkedjorna förändrade väl saker efter dokumentären ”Supersize me”?
–  Pressbyrån har ändå alternativ och det är inte bara Pressbyråns fel,  utan jag tycker också att det är obegåvat av byrån att köra en sådan  kampanj, säger Per Grankvist.

Han menar att varken Pressbyrån eller Seven-Eleven, som ägs också av Reitan, har några värderingar som man är förknippade med.

– Här  hade man chansen att skapa en värdering kring Pressbyrån som man kan  stå för och sedan står man inte för den, säger Per Grankvist.

Max är en kedja med snabbmat som har varit i rejält blåsväder på sistone.

Hur ser du deras agerande kontra Pressbyrån?
– Max vill få sänkt skatt för att underlätta företagandet, men inser inte  att man kan säga till de anställda hur de ska rösta. Jag tycker att det  är urbota dumt, säger Per Grankvist.

Han tycker ändå att Pressbyrån är snäppet värre eftersom det handlar om något genomtänkt.

–  De måste ha suttit på ÅkestamHolst och haft en samlad diskussion om vad  människor stoppar i sig och tänkt att det ska bli en snackis i sociala  medier utan att fundera på hur kunderna kommer uppfatta det faktum att
Pressbyrån bröt sitt löfte att ta ansvar, säger Per Grankvist, som har svårt att se charmen i att luras för att få uppmärksamhet.

Åkestam Holsts projektledare för Pressbyrån, Sara Clewemar, anser att kampanjen har varit en stor framgång.

–  Pressbyrån präglas av att man är som folk är mest och har så alltid  varit. Alla kampanjer har någon slags charm i sitt DNA och igenkänning  är ett ledord i all kommunikation vi gör för dem, säger hon.

Hon  menar att man tyckte att det känns charmigt och roligt att lyfta fram  nyttiga mellanmål och samtidigt skoja om svikna nyårslöften. Hon känner  sig också nöjd över att kampanjen fick fram att det finns ett sug efter  nyttiga mellanmål.

– Det här är nog bara början. Jag tror att vi får se fler sådana nyttiga produkter framöver, säger Sara Clewemar.

Ni får ändå kritik kring kampanjen. Ångrar ni något?
– Nej, säger Sara Clewemar.

Här finns kampanjen i sin helhet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Per GrankvistPressbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.