Reklam
Begravningsbyrån Fonus fokuserar på livet
Publicerad: 7 mars 2017, 09:37
I en ny kampanj, producerad av Kärnhuset, vill begravningsbyrån Fonus flytta fokus från kistor, blomkransar och ångest till livet.
Den nya kampanjen, "Alla andra dagar ska vi leva", är producerad av reklambyrån Kärnhuset, samma byrå som i höstas producerade den uppmärksammade dödsannonsen för bandet Kent.
Fonus vill i kampanjen ändra allmänhetens konnotationer till begravningsbyrån.
– Livet framstår tydligare i dödens närhet, det är som ett bokslut som påminner oss om att ta vara på det, säger Johan Henriksson, kundansvarig för Fonus på Kärnhuset. När man pratar med medarbetare på Fonus blir det uppenbart att det kommer en hel del livsvisdom med jobbet.
Kampanjen kommer att gå i både film, digitalt och i print. Ämnet kommer även diskuteras i en ny podcast, i de två första avsnitten intervjuas äventyraren Oskar Kihlborg och journalisten Anna Mannheimer.
– I denna kampanj vill vi vidga associationerna till Fonus från att vara någon som arrangerar praktikaliteter vid en begravning, till att vara en kunskapsaktör. Vi vill också göra kommunikation som är relevant även när döden känns avlägsen, och något man helst inte vill tänka på, säger Peter Göransson, marknadschef på Fonus.