Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Berghs avgångsklass uppe i 10 000 idéer

Publicerad: 17 Januari 2013, 12:07

25K-projektet för Berghs Diplomklass Interactive Communication drog igång på allvar när 25 000 idéer skulle börja produceras från och med den 9 januari och 25 dagar framåt. Resumé kan nu rapportera att klassen ligger före plan och att man redan är uppe i 10 000 idéer.


Ämnen i artikeln:

ScouternaBerghsFotografiska

– Det är inget pr-trick, utan ett fullt realistiskt projekt. En idé kan  vara alltifrån en mening till något som skulle kunna bli en affärsplan,  säger Fredrick Lewandowski, talesperson för 25K-projektet.

Resumé har tidigare rapporterat att tio företag/organisationer har valt ut för 25K-projekt.

Enkelt  förklarat går det hela ut på att varje företag/organisation erbjuder en brief,  klassen kommer upp med 2 500 idéer per företag/organisation och sedan får man välja vad man  vill att klassen ska jobba vidare med.

Inget företag får några idéer  i förväg, utan alla idéer kommer i en skokartong full med postit-lappar  då deadline har passerats – den 3 februari.

Företag som har valts ut är alltifrån .SE och Scouterna till Fotografiska.

I Fotografiskas brief går uppdraget ut på att hitta sätt att engagera och inspirera muséets nära 200 000 fans på Facebook.
–  Det finns ett uttryck som heter less is more, men vi går snarare efter  more is more och less is a bore. Det är en betydligt roligare ledstjärna  och med tanke på det passar Berghs-projektet perfekt för oss, säger  Jens Hollingby, presschef på Fotografiska.

Han berättar också om ett  tidigare projekt man har haft för sin fanbase – Instawalk. Här gick  upplägget ut på via Facebook samla sina fans vid Gamla Stan.

Tanken var  sedan att upptäcka staden på ett nytt sätt genom att leta efter motiv. 4  000 bilder projicerades därefter på Fotografiskas väggar:
– Det här är  ett sätt att engagera våra fans och vi hoppas att Berghs-eleverna kommer  upp med andra idéer hur vi kan göra detta, säger Jens Hollingby.

Hur ser du på en idé egentligen?
– Ibland  det räcka med att halmstrå och sedan kommer vi fram till något  tillsammans. Jag tror ändå att Berghs-eleverna kan tilltalas av briefens  utmaning, säger Jens Hollenby.

Det låter som att det blir billigt i och med att ni får gratisidéer?
–  Nja, det stämmer inte. Vi lägger mycket tid på att jobba med det här  och att visa upp verksamheten för studenterna. Förhoppningen är ju att få  fram en idé som vi kan göra ut. Så det är lite ge och ta. Men då Berghs  ringer känns det ju också kul att man får vara med. Man säger knappast  nej, säger Jens Hollenby.

Berghs-eleverna har också fått en genomgång av komikern Kjell Eriksson för att kunna kickstarta sitt kreativa arbete:
–  Eleverna lägger mer än två timmar per dag på det här och det går ju  utanför studierna så att säga. Jag har gett uppgiften, men sedan tog det  hela rejäl fart och nu driver man arbetet mer eller mindre själva,  säger Judith Wolst, ämnesansvarig lärare.

När arbetet är klart ska man ha en uppvisning och sedan kan vissa idéer gå över till skarpa uppdrag.

Känner ni er stressade över att komma upp med så många idéer?
– Vi försöker komma fram med 1 250 idéer per dag och vi är ju som sagt redan uppe i 10 000 idéer, säger Fredrick Lewandowski.

Ni sätter alltså högre mål än från början med tanke på 1 250 idéer per dag i stället för 1 000 idéer per dag under 25 dagar?
– Vi ska iväg till Berlin på ett så kallat hackathon så det är därför vi jobbar lite extra, säger Fredrick Lewandowski.

Han berättar också att man redan har avverkat fyra företag/organiationer: .Se, Memoto, iZettle och Scouterna.

Briefen från scouterna går ut på att lyfta fram bredden hos organisationen – exempelvis att man håller ledarskapsutbildningar.

Fredrick Lewandowski vill inte hinta om vad man har kommit upp med för idéer.

Kan verkligen en enda mening räknas som en hel idé?
– Det  beror på vad meningen innehåller. Idén ska som sagt få plats på en  postit-lapp, men kan ju skriva på baksidan också, säger han.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

ScouternaBerghsFotografiska

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.