Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Berghs-duo gör brädspel om reklam-Stockholm

Publicerad: 23 maj 2013, 12:58

Inför Berghs slututställning skapade studenterna Erik Hellquist och Henrik brädspelet "Kneget" som skildrar reklambranschen i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

BerghsBerghs School of Communication

I dag öppnade Berghs School of Communications slututställning som pågår veckan ut. Erik Hellquist och Henrik Sundqvist studerar Grafisk Design och lanserar med slututställningen "Kneget" – ett brädspel över Stockholms reklambransch.

– Vi vill skildra livet som reklamare på ett roligt och annorlunda sätt. Tanken är att sätta fingret på olika bra och mindre bra delar med branschen samtidigt som vi behåller glimten i ögat, säger duon i ett pressmeddelande.

"Kneget" har delvis förankring i studenternas verklighet. Spelet går ut på att man som nyexaminerad reklamare ta anställning på byrå och skapa sig en karriär. Spelet tar upp problem i reklambranschens vardag. Exempelvis kan spelarna bli utbrända eller blir granskade av Reklamombudsmannen.

När spelet ska summeras tas lön, tävlingspriser, byråbonusar och införskaffade statusprylar med i beräkningen för att utse en vinnare.

Under slututställningen kan besökare provspela och anmäla sig på en intresselista. En lista som sedan blir underlag för att ta spelet vidare till produktion och försäljning. Om tillräckligt många anmäler sig vill studenterna gå vidare med examensprojektet.

– Vi hoppas att folk gillar "Kneget" och vill gärna projektet vidare! Vi siktar självklart på att kunna erbjuda spelet till försäljning i framtiden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.