Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Berghs-elev vinnare i global ad-tävling

Publicerad: 13 Augusti 2013, 13:56

Foto: Portfolionight.com

Nyutexaminerade Berghs-eleven Isabelle Österlund tog juryn hos Art Directors Club med storm i New York i dagarna. Tävlingen bestod i ett uppdrag för Ford. Juryn imponerades över hur Isabelle Österlund och hennes team lyckades lyfta fram bilen på ett annorlunda sätt.


Ämnen i artikeln:

Art Directors ClubBerghsFord

Art Directors Club arrangerar Portfolio Night varje år.

Nyutexaminerade  Berghs-eleven Isabelle Österlund var en av dem som hade fått valts ut  att visa upp sin portfolio för ett antal cd:ar.

Art Directors Club  kom dock med en nymodighet i år, vilket innebar att man också skulle  välja ut en representant från varje stad i totalt 24 städer och låta  dessa tävla i New York.

Isabelle Österlund imponerade så pass mycket  att det var just hon som fick den spännande möjligheten att tävla och  representera Sverige och Stockholm.
– Det var en slags speed-dating och jag träffade totalt sex cd, säger hon.

Det låter som att ljuv kärlek uppstod?
–  Haha. Jag vet inte riktigt hur omröstningen gick till, men det blev i  alla fall jag som fick chansen att åka till New York, säger Isabelle  Österlund.

Vad kännetecknar dig som reklammakare?
– Jag tycker om hantverket från ax till limpa och har mycket fokus på att skapa en personlig stil, säger Isabelle österlund.

Hon  fick beskedet att hon skulle tävla i maj och besökte New York i förra  veckan för att tävla med andra vinnare i Portfolio Night.:
– Vi hade välkomstmiddag och spännande frukostföreläsningar varje dag, säger Isabelle Österlund.

Hon delades in i en grupp med en person från Shanghai, en person från Paris och en från Toronto.

Briefen bestod i att presentera idéer på en global kampanj för en Ford-modell:
–  Vi försökte göra bilen till något som man triggar på. Det vill säga att  man ska få uppleva äventyr. En ledstjärna var väl lite get in trouble.  Bilen skulle få en att göra saker som man inte skulle göra annars, säger  Isabelle Österlund.

Hur löd juryns motivering?
– Juruyn sade att  vi var den enda gruppen som lätt bilen ta plats. De tyckte att vi gav  bilen en personlighet, säger Isabelle Österlund.

Du har inte klart med något jobb ännu, men det låter ändå som en rivstart efter avslutade studier?
– Jo, det känns ju som en jättebra start, säger Isabelle Österlund.

Tänker du dig ett jobb i Sverige eller utomlands?
– Jag älskar Sverige så jag vill jobba här, säger Isabelle Österlund.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.