Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Berghs öppnar idébibliotek

Publicerad: 3 mars 2014, 16:10

Pop-up-bostäder, bilbantning och ett spel som ska få barn att läsa mer. Det är några av idéerna från Berghs nya inspirationsplattform "Add Berghs", som ska samla studenternas bästa idéer.


Ämnen i artikeln:

Berghs

Berghs School of Communication vill bredda sin målgrupp genom kommunikation i helt nya sammanhang. Tanken är att inspirationsplattformen "Add Berghs" ska förändra kommunikationens betydelse för näringslivet, forskningsvärlden och i samhället.

– Med plattformen vill vi visa upp ett idébibliotek med studenternas arbeten som går bortom den traditionella reklamhorisonten och utforskar gränserna för vad kommunikation kan åstadkomma. Plattformen visar hur studenterna på Berghs samarbetar och jobbar med kommunikation för att bryta igenom bruset och göra skillnad, säger Åsa Marklund, varumärkeschef på Berghs i en kommentar.  

Plattformen ska fungera som ett skyltfönster till Berghs verksamhet utifrån idéhöjd och möjlighet till genomförande. Skolan tror att samtliga projekt har potential att nå bortom reklambranschens portfolios och casefilmer.

Just nu finns ett koncept som ska lösa bostadsbristen för unga, ett förslag för att minska miljöeffekterna av biltrafiken i Stockholm och ett nytt spel för att öka läsningen bland barn och ungdomar bland idéerna.  

Projektet ska långsiktigt genomsyra skolans alla utbildningar genom fokus på samarbete, problemlösning och affärsnytta. Målet är att skolan ska bli mer attraktiv och relevant för fler än dagens yrkeskommunikatörer.  

Sajten går upp live idag, torsdag.

Här kan du se presentationsfilmen.

Lanseringsprojekten för "Add Berghs" är:
Pop-Up Living: Ett initiativ som bekämpar bostadsbristen i Stockholm genom att addera ett nytt format för studentbostäder.
Bildieten: En tjänst som gör Stockholms miljömål kommunikativa genom att addera ett nytt sätt att mäta koldioxidutsläpp.
Leve dansbanan: Ett initiativ som får människor med olika bakgrunder att mötas genom att rusta upp Sveriges dansbanor.
Kontoret: Ett projekt som motverkar ungdomsarbetslösheten genom att addera öppna kontorsplatser där ungdomar kan skaffa sig arbetslivserfarenhet och kontakter.
Iris: En plattform som gör minskar ensamheten bland Sveriges äldre genom att konvertera statusuppdateringar i sociala medier till analoga vykort.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Berghs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.