Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Berghs-rektorn om att vinna Stora Annonsörpriset

Publicerad: 29 April 2014, 13:57

Tidigare idag stod det klart att Stora Annonsörpriset 2014 går till Berghs School of Communication. Kommunikationsskolan vann mot bolag som Youtube och Hyper Island. – Vi har dragit igång startkurser under våren för personer utan förkunskaper. Här rör det sig om alltifrån säljare till hr-avdelningen, säger Camilla Wallander, rektor på Berghs.


Ämnen i artikeln:

Camilla WallanderBerghsStora Annonsörpriset

”Under drygt sju decennier har du släckt massor av kunskapstörst och samtidigt tänt gnistan till inspiration.”

Så  lyder motiveringen till att Berghs School of Communication vinner Stora  Annonsörpriset 2014 – Berghs var även nominerad förra året, men då vann  Aftonbladet.

Berghs-rektorn Camilla Wallander menar att utvecklingen  har gått från att allting kommunicerar (och då har man inte bara talat  om integrerad kommunikation, utan även beteendevetenskap och teknik)  till att alla kommunicerar.

Berghs har bland annat dragit igång  startkurser under våren för att täcka behovet hos målgrupper utan  förkunskaper inom kommunikationsområdet – kurserna riktar sig till  alltifrån säljare och hr-avdelningen till entreprenörer.

– Det handlar om att lära sig skriva och hur man får ut sina budskap, säger Camilla Wallander.

Berghs har ungefär 3 000 personer som går olika kurser på ett år.

Camilla  Wallander tror att just Berghs bredd är en starkt bidragande orsak till  att man nu har vunnit Stora Annonsörpriset.

Berghs håller även i  specialanpassade chefsutbildningar. Sammantaget har 150 personer än så  länge gått olika former av startkurser.

– Vi talar mycket om ett engagerande ledarskap, säger Camilla Wallander.

Så att peka med hela handen är inget som fungerar med andra ord?
–  Den formella makten är ointressant idag. Du lyssnar inte på någon för  att den har makt, utan snarare på vad personen säger. Du identifierar  dig med personer som är som du själv. Medarbetaren blir kommunikatörens  främsta resurs, säger Camilla Wallander.

Berghs utbildare även de flesta politiska partierna i hur man talar för att övertyga och erbjuder skrivkurser och annat.

Man vänder sig även till branscher som exempelvis bygg- och retail.

–  Vi har väl nästan skapa lite ett ekosystem i det att vissa personer  som utbildas här sedan återkommer som lärare, säger Camilla Wallander.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.