Reklam
Berghs-rektorn om att vinna Stora Annonsörpriset
Publicerad: 29 april 2014, 13:57
Tidigare idag stod det klart att Stora Annonsörpriset 2014 går till Berghs School of Communication. Kommunikationsskolan vann mot bolag som Youtube och Hyper Island.
– Vi har dragit igång startkurser under våren för personer utan förkunskaper. Här rör det sig om alltifrån säljare till hr-avdelningen, säger Camilla Wallander, rektor på Berghs.
KB
Karl-Johan Byttner
”Under drygt sju decennier har du släckt massor av kunskapstörst och samtidigt tänt gnistan till inspiration.”
Så lyder motiveringen till att Berghs School of Communication vinner Stora Annonsörpriset 2014 – Berghs var även nominerad förra året, men då vann Aftonbladet.
Berghs-rektorn Camilla Wallander menar att utvecklingen har gått från att allting kommunicerar (och då har man inte bara talat om integrerad kommunikation, utan även beteendevetenskap och teknik) till att alla kommunicerar.
Berghs har bland annat dragit igång startkurser under våren för att täcka behovet hos målgrupper utan förkunskaper inom kommunikationsområdet – kurserna riktar sig till alltifrån säljare och hr-avdelningen till entreprenörer.
– Det handlar om att lära sig skriva och hur man får ut sina budskap, säger Camilla Wallander.
Berghs har ungefär 3 000 personer som går olika kurser på ett år.
Camilla Wallander tror att just Berghs bredd är en starkt bidragande orsak till att man nu har vunnit Stora Annonsörpriset.
Berghs håller även i specialanpassade chefsutbildningar. Sammantaget har 150 personer än så länge gått olika former av startkurser.
– Vi talar mycket om ett engagerande ledarskap, säger Camilla Wallander.
Så att peka med hela handen är inget som fungerar med andra ord?
– Den formella makten är ointressant idag. Du lyssnar inte på någon för att den har makt, utan snarare på vad personen säger. Du identifierar dig med personer som är som du själv. Medarbetaren blir kommunikatörens främsta resurs, säger Camilla Wallander.
Berghs utbildare även de flesta politiska partierna i hur man talar för att övertyga och erbjuder skrivkurser och annat.
Man vänder sig även till branscher som exempelvis bygg- och retail.
– Vi har väl nästan skapa lite ett ekosystem i det att vissa personer som utbildas här sedan återkommer som lärare, säger Camilla Wallander.