Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Berghs startar egen studio – vill närma sig konsultsidan

Publicerad: 12 Juni 2017, 11:14

Tobias Lundqvist, Camilla Wallander och Christopher Waldekrantz ska leda arbetet med Berghs Studio.

Berghs School of Communication lanserar idag satsningen Berghs Studio. Studion kommer att arbeta direkt mot kunder i skarpa uppdrag. "Vi vill förverkliga de fantastiska koncept som skapas i huset", säger Berghs vd Camilla Wallander.


Ämnen i artikeln:

Camilla WallanderBerghs School of CommunicationReklam

Efter 76 år i utbildningsbranschen skriver Berghs idag ett nytt kapitel i skolans historia. Berghs Studio, som satsningen kallas, erbjuder företag att kunna få fram idéer som formas av unga kreatörer och sätta dem i skarpt läge. Studion har pågått som pilotprojekt under det senaste året och responsen från både kunder och studenter har varit positiv.

Idén till den nya satsningen kom från många av de företag Berghs redan samarbetar med. Som en del i utbildningen får eleverna ofta gå igenom briefer från företagen, men själva arbetet har tidigare stannat på ett idéplan. Något både företagen och Berghs nu vill förändra.

– De företag som kontaktar oss letar efter personer som inte är färgade av att ha jobbat i branschen länge. Många företag vill vända sig till millenialls i sin marknadsföring och Berghs Studio ger dem en chans att använda målgruppen i arbetsgruppen, säger Tobias Lundqvist, som blir business director för Berghs Studio. För vår del handlar det om att organisera de kompetenser vi kan erbjuda och sen matcha våra studenter med seniora rådgivare. Studenterna trivs och arbetar allra bäst när de får jobba i skarpt läge, stannar projekten vid idéplan missar man de lärdomar man får från olika produktionshinder.

Målet är att kunna erbjuda både kreativa och strategiska tjänster för kunderna.

– Vi har alltid samarbetat med både byrå- och kundsidan för att låta våra studenter jobba i en så branschnära miljö som möjligt. Alltför ofta har det dock stannat vid en idé. Berghs Studio är ett helt nytt erbjudande där vi kan hjälpa till att förverkliga de fantastiska koncept som skapas i huset, säger Camilla Wallander.

Redan idag jobbar många studenter på skolan i olika projekt utanför skoltid, ett arbete Berghs vill uppmuntra ytterligare. Projekten inom Berghs Studio kommer att pågå utanför vanlig skoltid. Även alumni-studenter kommer att vara involverade i arbetet och teamen med de juniora kreatörerna ledsagas av mer seniora rådgivare.

– Många av de som vänder sig till oss med sina utmaningar är ofta redo att experimentera i sin kommunikation, något vi kan skapa en bra miljö för. Vi jobbar efter lean marketing-metoden där en tät kommunikation med kunden ligger i centrum, berättar Berghs vd Camilla Wallander, som under det senaste året varit stationerad i London för att få lära sig mer om marknadens behov.

– Ska jag leda den här typen av utveckling i Berghs verksamhet vill jag se att det finns ett marknadsmässigt behov av våra erbjudanden, berättar hon.

Kunderna kommer även få möjlighet till närmre samarbete med Berghs Studio där de erbjuds utbildning inom området och de kreativa processerna.

– De flesta byråer världen över jobbar för att involvera sina kunder i processen och där vill vi ligga i framkant. Tiden när man briefades, pitchar och sen presenterar ett färdigt jobb är över, säger Camilla Wallander.

Camilla Wallander berättar vidare om hur Sverige legat i framkant och inte lidit av en alltför hierarkisk arbetsmiljö, något som ofta plågar internationella byråer och företag. Hon tror att det arbetssättet och kompetensen är en av de förklaringar till varför internationella byråjättar köpt upp svenska byråer de senaste åren.

– Den typ av samarbete som Berghs Studio innebär finns inte någon annanstans. Vi får chans att använda det nätverk som finns genom skolan och verkligen aktivera det, säger Christopher Waldekrantz, som blir creative director för Berghs Studio.

Waldekrantz, som tidigare varit programansvarig för Berghs copy- och ad-program, berättar vidare att det är skolan och de seniora rådgivarna som kommer att ha yttersta ansvar mot kund.

– Det säkerställer att vi alltid håller hög kvalitet på våra leveranser, berättar han.

Studion kommer inte att fungera varken som fullservice eller retainerbyrå utan istället jobba med punktinsatser inom olika uppdrag. Beroende på uppdragens karaktär bemannar Berghs med passande studenter. Under pilotåret har man knutit till sig en rad både internationella och lokala kunder. Studion kommer att utgå från Berghs lokaler på Sveavägen men många av kunderna är internationella.

– Många av våra kunder har sina anställda utspridda över hela världen. För dem är det inte konstigare att arbeta med en byrå i Stockholm än att beställa från sin inhouseavdelning på andra sidan jorden, säger Camilla Wallander.

Framöver vill Camilla Wallander fortsätta stärka Berghs med nya erbjudanden som stödjer företags utveckling och omställning.

– Redan idag kan företag få skräddarsydda utbildningar från skolan. Vi tror på vårt interdisciplinära arbetssätt och att arbeta nära kunden.  Framöver  kommer vi att söka fler partnerskap som bidrar till att bredda vårat erbjudande, avslutar hon.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.