Reklam
Berghs-studenter fann idén till prinsannonsen – i Ikeakatalogen
Publicerad: 8 mars 2016, 12:28
Hugo Wallmo och Evelina Rönnung står bakom Ikeas välkomnade av prins Oscar.
Foto: Press
Hugo Wallmo och Evelina Rönnung, Berghs-studenter och kreatörer på Åkestam Holst, letade i timmar i Ikea-katalogen för att hitta Ikeas sätt att välkomna prinsen Oscar till världen. Det tog inte lång tid för kampanjen att få spinn.
Det var i helgen som Ikea-annonsen – helt skriven med hjälp av Ikeas produkter – dök upp på helsidor i tidningar som Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten och Aftonbladet. Annonsen visade uppläggningsfatet ”GRATTIS” (79 kr) tillsammans med spegeln ”HOVET” (899 kr). Längre ned fick ytterligare tre produkter bilda frasen: PS, RIKTIG, ANNONS.
Bakom annonsen står de båda Berghs-studenterna Hugo Wallmo och Evelina Rönnung, som båda går andra året på reklamskolan.
– Det var väldigt snabba puckar, eftersom att prinsen var ju ute och många hade kommit ut med snabba svar på det. Det var vår produktionsledare Agneta Oppenheim som ville att vi skulle göra något ännu roligare. Den skulle gå i dagspress, men ändå vara kort och snabb. Vi insåg snabbt att det borde finnas något i Ikea-katalogen och började bygga hela meningar med produktnamn, säger Hugo Wallmo till Resumé.
Och i Ikeakatalogen fann de vad de letade efter.
– Vi satt i flera timmar och gick igenom hela katalogen – och det var svårt – för det finns ju väldigt många produkter. Vi hittade grattis och hovet. Istället för att bygga långa meningar så kände vi att det är extra roligt att välja produkter.
Sen gick det snabbt.
– Då skulle produkterna fotograferas och allt skulle göras ”på riktigt”. Man är inte riktigt van vid det när man kommer direkt från skolan (skratt).
Varför valde ni att göra en printannons?
– Det var i samråd med Ikea. Visst, det är jättehäftigt att kommentera i banner eller sociala medier. Men det finns en ännu häftigare impact i en helsida. Så vi fixade helsidan dagen efter. Hade vi gjort det i en instagrampost hade den kanske inte blivit lika uppmärksammad.
Har ni fått några reaktioner på annonsen?
– Ja, det har varit en del reklamveteraner som hört av sig på Facebook och mail. Många i det äldre gardet, säger Evelina Rönnung.
Hugo och Evelina kom till Åkestam Holst för bara en månad sedan. De pluggar på Berghs samtidigt som de jobbar deltid på Åkestam Holst.
– De tog över Berghs instagramkonto och gjorde fantastiska grejer. Då fick vi upp ögonen för dem. Vi kontaktade dem och vår nya creative director Magnus Jakobsson högg direkt. Vi i är väldigt nöjda, säger Digge Zetterberg Odh, talangansvarig på Åkestam Holst/The North Alliance.