Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Berghs tar storslam i D&AD

Publicerad: 4 Juli 2009, 06:44

Storslam! Berghs har på några månader tagit guld i de stora reklamtävlingarna One Show, Client Pitch, Clio Awards och Cannes Lions. I går kväll blev det även guld D&AD. Även Hyper Island-duon Christian Söderholm och Dennis Rosenqvist prisades med de finaste pennorna.


Ämnen i artikeln:

BerghsD&AD

Bäst i världen – igen!

Under en ceremoni i London i går kväll fick Berghs School totalt åtta utmärkelser. Skolans framgångar uppmärksammas nu även internationellt och den jämförs med Miami Ad School i flera internationella branschmedier.

Chris Arnold skriver i Brand Repulic:
”Seems Stockholm is the new creative generator, whatever they are doing there they are doing it right. Must be all that Omega 3 in the fish.”

– Vi är otroligt glada! Vi har arbetat så hårt under vår tid på Berghs, många sena
nätter i ateljén, och det är så kul att se att hårt arbete lönar sig!, säger Therese
Jonsson
som vann två silver i D&AD.

Harri Leppäla och Petra Muda utsågs till årets studenter för sitt case för Ebay. Briefen var att få ut Ebays varumärkeslöfte ”shopping värd att prata om”.  Lösningen blev en tjänst där användaren kan fotografera produkter som man stöter på i vardagen och sedan kan testa mot utbudet på Ebay.  Bilden skickas till en söktjänst som scannar av snarlika produkter.   
– På så sätt kommunicerar vi inte bara Ebays varumärkeslöfte, utan utvecklar även deras erbjudande,  säger Petra Muda.

Christian Söderholm och Dennis Rosenqvist.

Även Hyper Island höll sig väl framme.
Christian Söderholm och Dennis Rosenqvist. som tidigare vunnit både guld och silver i Art Directors Awards samt två silver i Clio, prisades med en förstaprispenna för deras arbete åt BBC.
Pennan i D&AD smäller högst anser de.

– D&AD är en institution som lockar över 3000 bidrag från hela världen varje år. Klart man känner sig extra stolt för ett sådant pris, säger Dennis Rosenqvist.

Konceptet som belönades bestod av en mediaspelare – BBC Tag Player – med vilken användaren kan läsa av och skapa taggar med information kring innehållet i ett specifikt BBC-program.
– Säg att du tittar på till exempel fotboll online. Då kan du med ett enkelt musklick på en av spelarna i bild, få fram statistik kring hur många mål spelaren gjort, vilka tidigare klubbar som spelaren representerat osv. Användaren kan även kommentera och lägga till eget material vilket gör det hela ännu mer levande, förklarar Christian Söderholm.

Dennis Rosenqvist kommer efter en sejour på Wieden+Kennedy London att börja på Crispin Porter + Bogusky Europe medan Christian Söderholm fortsätter på DDB i Stockholm.

Studentpriser

Student of the year:
Petra Muda & Harri Leppälä

First prize:
Hampus Mattson, David Lundgren & Johan Riddarström (Integrated - Blyk)
Petra Muda & Harri Leppälä (Viral - eBay)

Second prize:
Therese Jonsson & Magnus Ivansson (What else do you do)
Therese Jonsson, Tor Lemhag & Harri Leppälä (What else do you do)
Petter Hernmarck, Gustav Johansson & Erik Högfeldt (Viral - eBay)

Commendation:
José Hernandez, Anna Oddbjörn & Tor Lemhag (What else do you do)
Gustaf Jonsson (Online brand channel - Youtube

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

BerghsD&AD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.