Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Berghs vill lösa samhällsproblem

Publicerad: 11 november 2013, 11:44

Camilla Wallander.

I höst vill Berghs utforska gränserna för vad kommunikation kan åstadkomma i världen med sitt nya projekt Explore.


Ämnen i artikeln:

Camilla WallanderBerghs School of Communication

I höst drar Berghs igång ett nytt projekt för sina elever. I Berghs Explore ska de få utforska hur kommunikation kan hjälpa till att lösa sju samhällsproblem.

– Målet med det här projektet är att lyfta förståelsen för vad man kan använda kommuniktion till säger Berghs vd Camilla Wallander. Vi vill att eleverna ska ställas inför skarpa problem och samhällsproblem är till sin natur skarpa. Vi ser bortom den klassiska reklamhorisonten och tillämpar teoretisk kunskap i en praktisk kontext. Under två veckor jobbar hela skolan med samma projekt, och vi varvar med föreläsningar som bidrar till att stärka upp.

Förra veckan fick eleverna bilda 28 grupper som i dag på fryshuset, får reda på att de ska arbeta med sju samhällsproblem.

Frågorna som grupperna ska arbeta med under två veckor är:

#Bekämpa ungdomsarbetslösheten i Sverige genom nya initiativ och samarbeten.

#Få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik i Stockholm.

#Minska bostadsbristen i Stockholm genom att presentera och inspirera till nya sätt att bo och leva.

#Förebygga den ökande utbrändheten i Sverige.

#Var sjunde svensk har ingen nära vän. Många känner sig ensamma, särskilt äldre. Vad kan vi göra åt det?

#Ta tillvara på all den kunskap som finns i Sverige och skapa naturliga mötesplatser mellan människor med olika bakgrunder.

#Surfplattor och rörlig media minskar den viktiga läsningen bland barn och ungdomar. Öka den istället.

#Grupperna har sedan två veckor på sig att  planera arbetet i olika faser inför handledning och deadline, skriva en brief, ta fram kreativ idé och ta ut skiss på lösningar i valda kanaler i någon form av gestalning.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.