Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 maj 2008, 11:59
I helgen avslutades årets upplaga av Clio, en av USA:s mest prestigefyllda reklamtävlingar. Flera svenskar var på plats, bland annat Farfars Matias Palm-Jensen som ordförande för Interactivekategorin och Garbergs David Orlic som vinnare och representant i ung-kreatör-tävlingen Clio Future Gold.
Den åtråvärda statyetten.
Föga förvånande var det i Interactive som nära alla de svenska utmärkelserna togs hem. North Kingdom vann - ännu ett - guld för "Get the glass"för California Fluid Milk Processors Advisory Board tillsammans med Goodby Silverstien & partners i kategorin Interactive Animation. Samma sajt vann också silver för Interactive brand building.
Farfar fick silver för Nokia N-Gage i interactive-artistic technique och brons för samma i Interactive online games. Lowe Brindfors fick silver för Stella Artois ²Le Courage² i Interactive-brand building och brons för densamma i Interactive-video moving image. Goss tog hem ett brons i banner-kategorin för kunden Langley Travel.
I Interactive-student vann Berghs school of communication silver för Maglite "Liteart". North Kingdom fick också ett brons för Coke Zero och Farfar fick ett brons för Emotional cities.
DDB fick ett brons i Print för Mc Donald´s "Extra large coffee".
Total svensk utdelning blev alltså 1 guld, 4 silver och 6 brons.
Fotnot: I artikeln om shortlist föll ett svenskt bidrag bort. Ogilvy tog sig vidare med reklamfilmen "Next generation" för Ford.
Maria Lindholm