Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Berghselever vann silver i Clio

Publicerad: 19 maj 2008, 11:59

I helgen avslutades årets upplaga av Clio, en av USA:s mest prestigefyllda reklamtävlingar. Flera svenskar var på plats, bland annat Farfars Matias Palm-Jensen som ordförande för Interactivekategorin och Garbergs David Orlic som vinnare och representant i ung-kreatör-tävlingen Clio Future Gold.


Den åtråvärda statyetten.

Föga förvånande var det i Interactive som nära alla de svenska utmärkelserna togs hem. North Kingdom vann - ännu ett - guld för "Get the glass"för California Fluid Milk Processors Advisory Board tillsammans med Goodby Silverstien & partners i kategorin Interactive ­ Animation. Samma sajt vann också silver för  Interactive ­ brand building.

Farfar fick silver för Nokia N-Gage i interactive-artistic technique och brons för samma i Interactive ­online games. Lowe Brindfors fick silver för Stella Artois ²Le Courage² i Interactive-brand building och brons för densamma i Interactive-video moving image. Goss tog hem ett brons i banner-kategorin för kunden Langley Travel.

I Interactive-student vann Berghs school of communication silver för Maglite "Liteart". North Kingdom fick också ett brons för Coke Zero och Farfar fick ett brons för Emotional cities.

DDB fick ett brons i Print för Mc Donald´s "Extra large coffee".

Total svensk utdelning blev alltså 1 guld, 4 silver och 6 brons.

Fotnot: I artikeln om shortlist föll ett svenskt bidrag bort. Ogilvy tog sig vidare med reklamfilmen "Next generation" för Ford.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.