Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Berghsprofil startar ny byrå i Köpenhamn

Publicerad: 15 november 2018, 10:23

Jone Fjellstedt och Christopher Waldekrantz.

Berghs kreativa chef Christopher Waldekrantz startar upp den kreativa byrån Odd Society tillsammans med den norska designern Jone Fjellstad.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Sedan i maj tidigare i år har Christopher Waldekrantz och den norska designern Jone Fjellstad smugit igång sin kreativa byrå Odd Society. Waldekrantz har de senaste åren jobbat som creative director och programansvarig på Berghs men har sedan tidigare byråerfarenhet från bland annat Droga5 och R/GA. Waldekrantz kommer dock fortsätta jobba som marknadschef för Berghs, men då på konsultbasis via Odd Society.

Jone Fjellstad har de senaste åtta åren jobbat som strategisk- och grafisk designer i både Oslo och Köpenhamn.

Christopher Waldekrantz berättar att de två grundarna kommer att utnyttja sitt nätverk av frilansare för att kunna anpassa arbetsstyrkan beroende på projekt. Odd Societys erbjudande blandar strategisk kompetens med att ge kreativ coachning till olika klienter, exempelvis inhousebyråer.

– Under tiden på Berghs har jag sett en annan sida av branschen och insett vikten av undervisning och coachning. Alla företag har en enorm kreativ potential, det gäller bara att låsa upp den, säger Christopher Waldekrantz.

Byrån har redan börjat arbeta med en del kunder som fördelar sig relativt jämt på de svenska, norska och danska marknaderna. Visionen för Odd Society är att jobba så tätt med kunderna som möjligt och bygga mycket av relationen på förtroende.

– Med vårt frilansupplägg känns det som en hungrigare plats där ingen är belåten. Vi har dessutom möjlighet att ta de jobb vi verkligen vill ha istället för att ta på oss uppdrag bara för att hålla en täckningsgrad för våra anställda.

De senaste åren har det börjat dyka upp alltfler byråer med ett liknande upplägg, om än olika inriktningar. Den agila modellen är attraktiv för byråerna själva som, precis som Christopher Waldekrantz påpekar, slipper stående lönekostnader och är inte lika beroende av att få in och bibehålla uppdrag. Många på kundsidan är dock fortfarande skeptiska till att en mindre byrå, oavsett hur de säger sig kunna skala upp, har förmågan att ta sig an ett större uppdrag.

– Så kan det absolut vara, men i slutändan handlar det om förtroende och en förmåga att visa att man som agil byrå kan hantera stora uppdrag. Ingen byrå är den andra lik och kan erbjuda sina kunder olika kompetenser, säger Christopher Waldekrantz.

Odd Society säger sig inte ha någon ambition om att bli någon storbyrå, utan vill växa i takt med sina uppdrag. Inför varje nytt uppdrag genomför de tillsammans med kunden workshops för att bena ut vad problemen och de kommunikativa utmaningarna egentligen bottnar i.

– Det är inte någon marknadsföringsgimmick utan handlar om att alla kunder har olika behov. Kunderna betalar dessutom vad de själva tycker är lämpligt för en workshop, och sen tar vi det därifrån.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.