Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 oktober 2018, 09:33
Universitets- och högskolerådet vände sig direkt till målgruppen för att ta fram kommunikationen.
Genom Erasmusprogrammet har studenter runtom i Europa möjlighet att via stipendier studera en eller två terminer i ett annat europeiskt land. Trots det brinner det varje år inne flera miljoner i outnyttjade stipendier, bara i Sverige.
För att få fler studenter att söka de olika bidragen har Universitets- och högskolerådet nu vänt sig till Berghs school of communication. Som examensarbete har en grupp Berghsstudenter jobbat med att ta fram kampanjen som därefter avslutas av Berghs Studio. Studion lanserades förra året och har som mål att förverkliga fler idéer som föds innanför skolans dörrar samt att sätta ytterligare studenter i skarpt läge.
– Det var spännande att utveckla den här kampanjen tillsammans med studenterna från Berghs som själva är målgruppen. De var väldigt engagerade och proffsiga och vi blev imponerade av deras idékoncept och lät därför Berghs Studio ta konceptet vidare, säger Maria Linna Angestav, avdelningschef vid UHR.
Kampanjen, som innefattar filmer, digitala annonser och en kampanjsajt, kommer att pågå fram till årsskiftet.
Utöver Berghs Studio har även VAltech och ITS varit involverade i kampanjarbetet. Medieköp och planering står Trickle för.
Arbetsgrupp:
Patrizzia Ohlsson, PR
Demet Assali, PR
Hanna Sommargren, Digital Strateg
Andreas Norrman, Strateg