Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Berghsstudenter presenterar digitaliseringsförslag av Mitt i

Publicerad: 13 Maj 2015, 12:33

Arbetsgrupp från Berghs School of Communication

Foto: Pressbild

Besökare på Berghs slututställning kan i slutet av nästa vecka få inblick i hur framtidens lokaljournalistik kan se ut och fungera i digitala kanaler.


Ämnen i artikeln:

BerghsBerghs School of CommunicationErik NorbergMitt i

Frågan om hur lokaltidningarna på ett framgångsrikt sätt ska kunna konvertera print till en lokal digital plattform har inget enkelt svar. Med den insikten har ett längre samarbete mellan en projektgrupp på Berghs School of Communication och lokaltidningen Mitt i inletts – där förhoppningen är att förslag till en lösning ska tas fram.

− Samarbetet med Berghs ger oss både inspiration och nya, konkreta idéer kring hur vi utvecklar våra digitala produkter på sikt. Resultatet från projektet kommer vara ett viktigt bidrag till de egna produktutvecklingsprojekt vi startar upp framöver, Säger Erik Norberg, vd på Mitt i.

Initiativet var Mitt i:s och uppdraget till de sju Berghsstudenterna i arbetsgruppen var att skapa förslag på hur tidningen kan utveckla såväl sitt varumärke som sin produkt i de digitala kanalerna. Den 21-23 maj, under slututställningen, presenteras resultatet och studenterna kommer där att visualisera hur den digitala plattformen fungerar och låta konceptet ta plats i Berghs lokaler genom att visa hur framtidens lokaljournalistik kan upplevas.

− Vi ser en möjlighet för hyperlokala plattformar. I en allt mer globaliserad värld blir viljan att stärka den lokala samhörigheten större. Vi har tagit fram ett förslag på en ny typ av plattform, där nyhetsvärde möter närhetsvärde och ger användaren en möjlighet att knyta an till sin omgivning – kärnan av det Mitt i gjort fast 2.0, säger Rebecca Lundin, planner i projektgruppen från Berghs.

Temat för årets slututställning är känslodriven kommunikation och samarbetet mellan Berghs och Mitt i följer temat.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.