Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 juni 2009, 12:55
Nedstämda svenskar som beklagar sig i bästa Bergman-anda ska få svenskar att köpa resor till solen. Bakom kampanjen står flygbolaget Norwegian och reklambyrån Volt.
Norwegian köpte Fly Nordic. I april i år släpptes kampanjen som byggde på Norge-skämt. Nu testar flygbolaget att sälja resor med hjälp av skämt i radio.
Idén bygger på Ingmar Bergmans filmer. Skådespelarna har samma ton i rösterna som skådespelarna i de gamla filmerna. Radiospotarna är en fristående fortsättning på reklamfilmerna som sändes i tv.
Kampanjen är liksom tidigare framtagen av reklambyrån Volt. Produktionsbolag är Flickorna Larsson.
– Kampanjen spinner alltså på den svenska svårmodigheten som drabbar oss under höst och vinter. Denna ställs sedan i bjärt kontrast till Norge och norrmännen, som vi svenskar ofta ser som naiva och överdrivet positiva, säger Louise Wallgren , projekt- och produktionsledare på Volt.
Kampanjen går i radio under hela hösten. Deta backas upp av annonser och banners.
Uppdragsgivare: Åsta Braathen , marketing director Norwegian, Katarina Widman , head of marketing Norwegian Sweden
Byrå: Volt
Arbetsgrupp: Henrik Stampe kundansvarig och strateg, Louise Wallgren projekt- och produktionsledare, Måns Jacobsson Hosk cd, Jens Thelfer copywriter, Alexander Hansen ad, Åsa Stjärnquist formgivare
Mediebyrå: Vizeum
Produktionsbolag: Flickorna Larsson
Linda Fagerlind