Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bergman inspirerade flygbolag

Publicerad: 25 juni 2009, 12:55

Nedstämda svenskar som beklagar sig i bästa Bergman-anda ska få svenskar att köpa resor till solen. Bakom kampanjen står flygbolaget Norwegian och reklambyrån Volt.


Ämnen i artikeln:

NorwegianVolt

Norwegian köpte Fly Nordic. I april i år släpptes kampanjen som byggde på Norge-skämt. Nu testar flygbolaget att sälja resor med hjälp av skämt i radio.

Idén bygger på Ingmar Bergmans filmer. Skådespelarna har samma ton i rösterna som skådespelarna i de gamla filmerna. Radiospotarna är en fristående fortsättning på reklamfilmerna som sändes i tv.

Kampanjen är liksom tidigare framtagen av reklambyrån Volt. Produktionsbolag är Flickorna Larsson.

– Kampanjen spinner alltså på den svenska svårmodigheten som drabbar oss under höst och vinter. Denna ställs sedan i bjärt kontrast till Norge och norrmännen, som vi svenskar ofta ser som naiva och överdrivet positiva, säger Louise Wallgren , projekt- och produktionsledare på Volt.

Kampanjen går i radio under hela hösten. Deta backas upp av annonser och banners.

Lyssna på radioreklamen

Lyssna på radioreklamen

Lyssna på radioreklamen

Norwegian

Uppdragsgivare:  Åsta Braathen , marketing director Norwegian,  Katarina Widman , head of marketing Norwegian Sweden
Byrå: Volt
Arbetsgrupp: Henrik Stampe kundansvarig och strateg,  Louise Wallgren  projekt- och produktionsledare,  Måns Jacobsson Hosk  cd, Jens Thelfer copywriter, Alexander Hansen ad, Åsa Stjärnquist formgivare
Mediebyrå: Vizeum
Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

NorwegianVolt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.