Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

BerntzonBylund får Schibsted

Publicerad: 14 Januari 2014, 08:41

Lena K Samuelsson, Hans Bylund och Joachim Berntzon

Joakim Berntzon och Hans Bylund har fått uppdraget att sköta Schibsteds strategiska kommunikation under Lena K Samuelsson.


Ämnen i artikeln:

Berntzon BylundSchibsted

Lena K Samuelsson tillträdde i höstas en ny tjänst i Schibsteds koncernledning som ansvarig för strategisk kommunikation. Nu leder hon arbetet med att ta fram en ny kommunikationsplattform som sk
a förtydliga bilden av Schibsted och lyfta fram den digitala framgångsresan.

–För att göra det på ett kraftfullt sätt behöver vi ta fram en ordentlig plattform för kommunikationen", säger hon.

Joachim Berntzon och Hans Bylund från Berntzon Bylund har anlitats för varumärkesprojektet som pågått sedan en tid. Byrån har sedan tidigare erfarenhet av globala och nordiska varumärkesuppdrag, bland annat för Sandvik Mining och Rejlers Teknikkonsulter.

- Man kan inte låta bli att imponeras av Schibsteds framgångssaga, säger Hans Bylund som är creative director på BerntzonBylund. Samtidigt så är det en historia som inte riktigt nått ut hela vägen så för oss som kommunikationskonsulter är det naturligtvis ett drömuppdrag.

Schibstedkoncernen är verksam i 29 länder och har drygt 7 800 medarbetare. Mediekoncernen har starka hemmamarknader i Sverige, Norge, Frankrike och Spanien men också ledande digitala positioner i en mängd andra länder.

Under de senaste åren har man byggt upp en allt mer internationell koncern och tagit positionen som ledande i den digitala transformationen. Nu pågår alltså ett arbete med att förtydliga bilden och öka kännedomen om modervarumärket.

– Det här är ett långsiktigt arbete där vi arbetar vidare utifrån Schibsteds vision och strategi, berättar Lena K Samuelsson. Schibsted har många oerhört starka och framgångsrika bolag och vi har inget behov av att som koncern ligga "top-of-mind" hos den breda allmänheten. Men vi vill stärka bilden av Schibsted hos ett antal viktiga målgrupper – både internt och i ett internationellt perspektiv.

– Man kan inte låta bli att imponeras av Schibsteds framgångssaga, säger Hans Bylund som är creative director på BerntzonBylund. Samtidigt så är det en historia som inte riktigt nått ut hela vägen så för oss som kommunikationskonsulter är det naturligtvis ett drömuppdrag.

Joachim Berntzon, tillägger:

-       Varumärkesarbete handlar i slutänden mer om vad man gör än om strategierna i sig och det är vår styrka som byrå, vi omvandlar tidigt våra strategier till kommunikativa idéer och aktiviteter som bygger positionen och de rätta värdena.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Berntzon BylundSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.