Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

BerntzonBylund satsar på datadriven kommunikation

Publicerad: 3 juli 2019, 08:51

Hans Bylund, Martin Petersson (H&H Group) och Joachim Berntzon.

Förra året såldes BerntzonBylund-gruppen till Hallvarsson & Halvarson. Sedan dess har man inlett en satsning på mer datadriven kommunikation.


Ämnen i artikeln:

ReklamBerntzonBylund

I september 2018 sålde Joachim Berntson och Hans Bylund, huvudägare av BB Communications Group, hela byrågruppen till aggressivt satsande Hallvarson & Halvarson. Kort därefter kom beskedet att huvudbyrån BerntzonBylund skulle slås ihop med B2B-byrån Hilanders.

Sedan dess har byrån anställt en rad medarbetare med fokus på det digitala och datadrivna.

– Vi bygger nu ett digitalt ekosystem där vi tar ansvar hela vägen från strategi, till kreativ utveckling och taktiskt genomförande där performance marketing är centralt. Det är helt byggt på kundernas efterfrågan - det blir väldigt effektivt för våra kunder när vi förutom kreativa koncept kan hjälpa till med medieköp, löpande analyser och optimering, säger Hans Bylund, creative director på BerntzonBylund.

Nyligen tillträdde Philip Johannessen i rollen som digital director, Peter Jundin som digital media strategist och Ludwig Holm som ny ux-designer.

– Vi planerar och driftar redan idag kampanjer genom köpta digitala kanaler för flertalet kunder - förståelsen och kompetensen för digital och datadriven marknadsföring är därför hög hos många som arbetar här. Dessutom arbetar vi nära vår sociala mediebyrå Socialminds, så vi har en agil och lärande organisation där utvecklingen är konstant, säger Hans Bylund.

Philip Johannessen kommer närmast från Chimney där han jobbade som digital chef och senior konsult. Tidigare i karriären har han bland annat jobbat som digital marknadschef på Scandic Hotels och Viacom.

– Det som är väldigt intressant med BerntzonBylund är helhetsperspektivet, menar Philip Johannessen. Det är när spjutspetskompetens inom digitalt och datadrivet kombineras med stort varumärkeskunnande och kreativ höjd och genomförande som det blir riktigt effektivt, och inte minst roligt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamBerntzonBylund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.