Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Berusad form gav Guldblick

Publicerad: 25 April 2019, 14:33

När Björn Borg och Nord DDB förra året jämförde träning med ett psykedeliskt rus blev en del upprörda. Nu vinner "Chase the Exerhighs" specialpriset för art directors, Guldblick.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBReklamGuldägget 2018Guldägget 2019Björn Borg

Vid Resumés casefrukost i höstas, där Chase the Exerhighs presenterades, blev det en upphetsad diskussion där medelålders marknadschefer ifrågasatte lämpligheten med glorifieringen av droger.

Med andra ord resulterade Nord DDB:s kampanj för Björn Borgs sportkläder i starka känslor.

Idén var att jämföra endorfinruset vid träning med mer pillerbaserade rus. Det lyfts fram med en metodiskt kaosartad formgivning vilket får betraktaren att bli snurrig bara av att titta.

Det gjordes så bra att Chase the Exerhighs nu belönas med Guldblicken. Juryn sammanfattar:

"Man kommer inte undan. Denna art direction är lika påfrestande som konsekvent och genomarbetad. Vad som är fult eller snyggt kullkastas av en punkig attityd och lekfullhet som alltför sällan lämnar skissblocket.

Uttrycket är som en gif-animerad tv-shop på droger, och det endorfinstinna hantverket har lett fram till ett riktigt happy pill."

Arbetsgruppen på Nord DDB: Petter Swanberg, Clara Uddman, Jesper Hellzén.

Övriga nominerade i kategorin Guldblick var: Helmet Hair av Simon Higby, Andreas Johansson, Elin Jansson på Nord DDB samt "The Lost Typography of Bauhaus" av Anders Hellström och Pontus Widell på Abby Priest.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.