Reklam
Beslutet om Trisskrapet chockar spelbranschen – kan få inverkan på grundlagarna
Publicerad: 21 mars 2022, 14:17
Varje år sänder TV4 cirka 310 inslag med Trisskrap i Nyhetsmorgon. Foto: Svenska Spel
Striden om huruvida Trisskrapet är reklam eller ett vanligt inslag kan nu få inverkan på yttrandefrihetsgrundlagen. Ett nytt beslut från Patent- och marknadsöverdomstolen slår nämligen fast att Konsumentombudsmannen inte har rätt att se avtalet mellan TV4 och Svenska Spel, vilket enligt Resumés källor existerar och är värt cirka 140 miljoner kronor om året. Beslutet får en stor påverkan på KO:s möjligheter att granska den svenska spelbranschen.
Ämnen i artikeln:
SpelreklamToppnyheterSvenska SpelTrissTV4KonsumentombudsmannenKonsumentverketReklamI torsdags kom ytterligare en vändning i den nu tre år gamla tvisten kring huruvida ”Trisskrapet” i TV4:s Nyhetsmorgon ska betraktas som marknadsföring, och därmed reklammärkas, eller om det ska
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.