Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Betalade 35 000 för filmen

Publicerad: 10 december 2008, 15:32

Kommunikationsbyrån Oddville, som startade i november 2007, ligger bakom den nya reklamfilmen åt budfirman Expresservice. Företagets vd Jan Högström: ”vi är enormt nöjda med resultatet.


För några år sedan gjorde Christian Pellving, då på byrån DV Red, en kampanj åt Expresservice. Företagets vd blev så nöjd att han letade upp Christian, som numera är på den relativt nystartade byrån Oddville, när företaget ville satsa igen.

– Christian gjorde första filmen åt oss för tre till fyra år sedan. Han var duktig och då passade det att köra med honom igen, säger Jan Högström. Han tillägger.
– Vi fick jättebra respons på den förra filmen. Flera kunder ringde och sa att de verkligen gillade den. Och jag tror att de kommer att gilla den här lika mycket.

Oddville kommer att samarbeta med Expresservice på projektbasis. Bland annat säger Jan Högström att byrån kommer att få göra kampanjen inför deras 25-årsjubileum nästa år.

Den nya reklamfilmen från Oddville bygger på en kartongig idé. För den betalar Expresservice 35 000 kronor.
– Vi kom överens om ett pris innan de insåg hur mycket jobb det var. De sa att det snarare skulle ha kostat upp emot 175 000. Samtidigt tror jag att de tyckte att det var kul att köra på idén fullt ut.

– Vi har ett avtal där kunden betalar beroende på hur mycket exponering och tv-tid som köps.
Produktionsvärdet är cirka 100 tusen och det räknar vi med att få, säger Christian Pellving.

Vad är målet med kampanjen?
– Att visa oss lite mer. Om företag satsar blir det inga dåliga tider. Vi satsar några 100 000 och kör lite kampanjer då och då. Det gäller att synas och särskilt i sådana här tider, säger Högström.

Vad finns det för problem i branschen när det gäller reklam tycker du?
– Folk vågar inte riktigt göra saker som sticker ut och syns. Vi har alltid satsat på att göra lite roligare dr och lite roligare sponsring.

Filmen kommer att gå ett par veckor i TV4. Sedan är planen att den ska återkomma i början av nästa år.
– Vi är inne på att göra en sommarfilm också. Sedan tittar vi lite på dr också.

Vilken är målgruppen?
– Den vänder sig till alla. Därför har vi satt den på så olika tider. Den vänder sig både till yngre och äldre och jag tror att den kommer att tilltala alla. Vi ska också försöka få ut den på lite andra ställen också. Det ska vi ha en dialog med TV4 om nästa vecka. Om de har lite osålt reklamutrymme så kan de slänga in den och så betalar vi i efterhand. Så gjorde vi förra gången och det fungerade väldigt bra.

– Vi fick fria händer och Expresservice gillade vår idé om att bygga en värld av budkartonger och emballage-material, säger Christian Pellving, cd på Oddville.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.