Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 Februari 2014, 12:32
Chevrolet tecknade ett sponsringsavtal med fotbollsklubben Manchester United för 3,9 miljarder kronor, men innan klubben ens hunnit sätta på sig sina nya tröjor, meddelar biltillverkaren att den slutar sälja bilar i Europa.
För drygt ett och ett halvt år sedan meddelade den amerikanska biltillverkaren Chevrolet att de skulle använda Manchester United som kommunikationsverktyg för att bygga sitt globala varumärke.
Chevrolet tecknade då ett sponsringsavtal med Man U som var värt 3,9 miljarder kronor under sju år.
Men nu meddelar Chevrolet att man slutar sälja på den europeiska marknaden. Och Manchester Uniteds spelare har inte ens hunnit dra på sig sina nya klubbtröjor än.
Chevrolet har tidigar också tecknat ett avtal med Liverpool FC som bolaget nu lämnar i förtid.
Trots att Chevrolet slutar sälja i Europa finns det i dagsläget dock inga planer på att säga upp avtalet med Manchester.
– Partnerskapet med Manchester United är globalt till sin natur och vi har för avsikt att fortsätta samarbetet för att bygga Chevrolets varumärke globalt, säger Tim Mahoney, Chevrolets globala marknadschef till Adweek.
Machester United har enligt egen utsago en global fanskara på 650 miljoner människor varav hälften finns i Asien. Klubben räknar med att över 100 miljoner fans finns i Kina, som råkar vara Chevrolets tredje största marknad.
Krister Berntsson