Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Betraktelser från juryrummet: Därför är Sverige världens bästa reklamland

Publicerad: 2 December 2016, 13:07

Sedir Ajeenah sitter i juryn för kategori Entertainment i Eurobest.

Sverige klarar sig bra utan perversa reklambudgetar och vi försöker mest av alla tänka på jämställdhet i reklam. Men det finns en del saker vi behöver slipa på, skriver Garbergs Sedir Ajeenah i en spaning från Eurobest.


Ämnen i artikeln:

ReklamtävlingSedir AjeenahEurobestGarbergs

Roms smeknamn Den Eviga Staden är långt ifrån oförtjänt. Välbevarade historiska lämningar, bubblande folkliv dygnet runt – och långa möten för jurydeltagarna i årets upplaga av Eurobest. Evigt långa till och med.

Tre reflektioner.

# I det eviga nätverkandet springer man på trevliga Chief Executive Hejsan Hoppsan Officers från lite varstans. Trevliga och skickliga människor som jobbar för drakarna i Europas största städer. Vi snackar perversa budgetar och den typen av möjligheter det medför. Och det får man ju unna dem förstås. Men hur man än vrider och vänder på det så är Sverige världens bästa reklamland. Vi lyckas skapa saker som smäller högt oavsett förutsättningar. Utan fläskiga titlar. Och även om det känns onaturligt att iklä sig en kollektiv stolthet så är det en lyx att få påminna sig själv, och dig, om hur bra saker vi faktiskt gör.

# Veckans viktigaste fras är "opportunity missed". Det vill säga att det börjar bra. Men sedan börjar det skorra. En viktig påminnelse om att det är oerhört lätt att komma på något bra, men sen bli lite för bekväm och trygg. Utförande och hantverk är viktigare än någonsin. Speciellt i dessa tider när idéer kommer från vem som helst och verktygen aldrig varit mer tillgängliga. Det gäller att orka. I synnerhet när man har något bra på gång.

# Min sista betraktelse är den i särklass viktigaste. En internationell kompott av jurydeltagare blottlägger den spridda synen på jämställdhet. Och därmed också hur underprioriterad den blir som parameter i reklamtävlingar. Sverige är långt ifrån klanderfritt, men det är tydligt att vi i alla fall försöker. Kanske mest av alla. Och det behöver vi fortsätta med. Vi kommer precis från en hyfsat lokal trend där varumärken ska göra slå-sig-för-bröstet-kampanjer. Vi behöver lägga det bakom oss och standardisera några grejor. Typ börja se det som en hygienfaktor att ha modeller i normalstorlek och olika hudfäger. Representation. Och kanske acceptera att vi inte kommer få en klapp på axeln för vår casting eller vårt val av kameravinkel.

Sådant höjer nämligen standarden och får andra saker att se omoderna ut. Och som bekant är det alltid det mest moderna bidraget som vinner – och därmed blir evigt.

Sedir Ajeenah
Copywriter & Partner, Garbergs
Sitter i juryn för kategori Entertainment i Eurobest

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.