Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Betssons SHL-satsning – gör webbserie om alla klubbar

Publicerad: 16 Januari 2019, 09:03

Webbserien "Fimpens resa" leds av Djurgårdsprofilen Christian "Fimpen" Eklund.

I augusti tog Betsson över som huvudsponsor av SHL. I en contentsatsning lanserar man nu 20 minuter långa dokumentärer om profiler från ligans klubbar.


Ämnen i artikeln:

BetssonSHLReklam

När Betsson i höstas tog över som huvudsponsor för Swedish Hockey League, SHL, gjorde man det efter det konkurrerande spelbolaget Nordic Bet.

I samband med att man tog över sponsorskapet aviserade man en kommande satsning på poddar, spelarträffar, odds-erbjudanden och innehåll kopplat till ligan.

Nu lanserar man i samarbete med produktionsbolaget Med vän webbserien "Fimpens resa". Serien leds av Djurgårdsprofilen Christian "Fimpen" Eklund som under säsongen kommer att åka runt till ligans samtliga klubbar. Avsnitten är cirka 20 minuter långa och det första avsnittet har hittills setts av drygt 8000.

– Vi ville skapa en längre webbserie i 14 avsnitt som tar avstamp i varje klubbs historia och nutid. Inte bara visa upp snabba klipp till hårdrock utan komma lite närmare in på spelare och klubb, på ett humoristiskt och lättsamt sätt. Serien är ett exempel på Betssons ökade satsning på content i sociala medier, och framförallt allt Facebook, som öppnas i och med det nya licenssystemet, säger Robin Olenius pr-chef på Betsson.

"Fimpens resa" kommer med nya avsnitt två gånger i veckan och visas i sociala medier och på Betssons egna sajt.

– "Fimpen" har en unik stil i sitt programlederi och filtret som vanligtvis finns mellan journalist och spelare är helt utraderat. Han bjuder på sig själv och får på så sätt även spelarna att släppa garden, säger Mårthen Bergman från byrån Med Vän som producerat serien.

De senaste åren har flera spelbolag satsat på content kopplat till olika rättigheter. Bland annat leder Niklas Holmgren varje vecka ett kortare program för Svenska Spel och Stryktipset.

Se det första avsnittet av "Fimpens resa" längst ned i artikeln.

Byrå & Idé
Med Vän
Producenter: Mårthen Bergman och Joakim Österberg
Produktionsbolag
Rooster Films
Producent: Andreas von Kern
Fotograf: Gustav Wistre
3D-grafik: Erik Andersson
Ljud: Martin Lindström

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BetssonSHLReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.