Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bevisat: Våld och sex funkar i reklam

Publicerad: 31 Januari 2011, 07:24

Sex och våld funkar i reklam. Nu är det vetenskapligt fastlagt. Däremot har undersökningen inte tagit ställning till om det är lämpligt.


Fördelen med att ha sex och våld i reklam är ett omdiskuterat ämne, enligt tidskriften European Psychologist.

Det finns flera undersökningar men hittills inget entydigt svar.

Men nu har A&M International University i Texas gjort en gedigen studie på 212 unga vuxna, troligtvis studenter. De fick se på tv-program som kunde ha sexuellt, våldsamt eller neutralt innehåll. I varje program visades tolv reklamfilmer som antingen hade sexuellt, våldsamt eller neutralt innehåll.

Syftet var att se om försökspersonerna skulle minnas reklamfilmerna och bli mer intresserade av att köpa produkten beroende på innehållet.

Studien visade att innehållet i själva tv-programmet inte hade någon betydelse för hur försökspersonerna uppfattade reklamen. Men – om reklamfilmerna innehöll våld eller sex kom försökspersonerna ihåg reklamfilmerna bättre.

I en annan studie på University College London drar man slutsatsen att sex i reklam fungerar bäst när den visas tillsammans med tv-program utan sexuellt innehåll .

Däremot nämns inget om fördelen på lång sikte för varumärket med sex och våld i reklamen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.